Upside-Down Brilliance
The list of characteristics of a visual-spatial learner describes me. Trying to learn things the way most people do is like trying to drive a car backwards – you can do it, you can learn to do it OK, but it’s not the real thing. If you know something about computers, a better analogy would be to say that learning the typical way is like having software emulate hardware – you can get basically the same results, it just takes ten times as long and doesn’t work as well in general.’
‘Wow!!! This is amazing!!! I am 39 years old. I am one of these Visual-Spatial Learners and I never knew this until I read your web page.’
‘Since coming upon your site yesterday I have been thinking of the impact and import of this way of thinking and its not being recognized… The fog and storms I suffered since a child have parted and I am able to see ‘myself’ for the first time.’
Tja, met deze beschrijving op de achterflap weet je nog steeds niet goed waarover dit boek handelt, neen?
Weet je regelmatig dingen zonder dat je in staat bent om uit te leggen hoe of waarom? Heb je soms problemen op ongebruikelijke manieren? Denk je in beelden of draai je filmpjes in je hoofd in plaats van te denken in woorden en taal? Als dat zo is, dan ben je alleszins niet alleen. Een derde van de bevolking denkt in beelden (een ander derde denkt voornamelijk in taal en de rest heeft geen uitgesproken voorkeur). U kunt er zelf één zijn of u kunt leven met zo’n beelddenker. Als je les geeft, kan je haast met absolute zekerheid stellen dat een aantal van uw leerlingen, waarschijnlijk degene die je niet bereikt – visueel-ruimtelijke leerlingen zijn.
Dr. Linda Silverman bedacht de term “visueel-ruimtelijke leerling” in 1981 om de unieke gaven van mensen die denken in beelden te beschrijven. Zij zien het grote geheel, omdat zij de wereld zien door kunstenaarsogen. Ze herinneren zich wat ze zien, maar vergeten vooral wat ze horen. Ze zijn ontregeld, kunnen dikwijls niet spellen en hebben weinig besef van tijd, maar ze hebben een aanstekelijk gevoel voor humor, wilde fantasie en kunnen zich volledig verliezen in de vreugde van het moment.
Dit boek handelt over de verschillen tussen de twee belangrijkste breinvoorkeuren – linksgeoriënteerd (sequential learner) of rechtsgeoriënteerd (visual-spatial learner) – en is een blauwdruk voor de opvoeding, het onderwijs maar ook het gewoon leven met deze beelddenkers. Het is ook een handleiding om ze te herkennen, te bereiken, en hun visueel-ruimtelijke vaardigheden te ontwikkelen!
De auteur
Linda Kreger Silverman, Ph.D., is een erkend Amerikaans psycholoog. Ze leidt het Instituut voor de Study of Advanced Development en het Gifted Development Center, in Denver, CO (www.gifteddevelopment.com). Meer dan 5.400 kinderen zijn getest in dit centrum in de afgelopen 25 jaar. Linda bedacht de term ‘visual-spatial learner’ (VSL) (visueel-ruimtelijke leerling) in 1981, en heeft heel wat visueel-ruimtelijke leerlingen en hun familie over meer dan 20 jaar begeleid. Linda heeft, als internationaal erkend expert op het gebied hoogbegaafdheid en als veelgevraagd spreker, bijgedragen aan meer dan 300 publicaties, waaronder het bekende boek, Counseling the Gifted and Talented.
Titel
Upside-Down Brilliance
The Visual-Spatial Learner
Auteur(s)
Linda Kreger Silverman
Uitgeverij
DeLeon Publishing, Inc. | ©2002
ISBN
9781932186000