Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen
Talentontwikkeling staat volop in de belangstelling; scholen kunnen goede leerlingen kwijtraken als ze niet alert zijn op de leerbehoeften van deze groep. Daarmee groeit de belangstelling voor onderwijs dat leerlingen uitdaagt om hun kwaliteiten optimaal te ontwikkelen.
Er zijn steeds meer scholen waar je Spaans of Chinees kunt leren. Maar verrijking kan ook heel anders zijn, waarbij de deelnemers bijvoorbeeld meer leren over hun manier van denken en leren. Kennis van de sterke en zwakke punten in je eigen leerstrategieën geeft zelfvertrouwen en vergroot je flexibiliteit. Maar: hoe beoordeel je een dergelijk programma? Hoe leg je aan je collega’s en de ouders uit wat de leerlingen er aan hebben, aan die verrijking?
Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen helpt schoolleiders, intern begeleiders en leraren in het basis- of middelbaar onderwijs om goed onderbouwde verrijkingsprogramma’s op te zetten, met meetbare effecten.
De heldere opbouw geeft eerst inzicht in het leerproces van (hoog)begaafde leerlingen, om vervolgens het signaleren van leerlingen die baat zouden hebben bij verrijking te behandelen.
Natuurlijk staat de auteur uitgebreid stil bij het samenstellen van het daadwerkelijke programma, en welke hindernissen de leerlingen hierbij tegenkomen. Ook de vaardigheden die daarbij nodig zijn en het evalueren van het effect komen aan bod.
Zo worden nut en noodzaak van het verrijkingstraject goed inzichtelijk voor collega’s, leerlingen en hun ouders.
De auteur
dr. Els Schrover ontwikkelde een schat aan verrijkingsmateriaal voor het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (ITS-CBO) van de Radboud Universiteit Nijmegen. Deze publicatie is de weerslag van de cursus ‘Verrijking’ die zij ontwikkelde voor de ECHA-opleiding tot Specialist in Gifted Education.
Titel
Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen
Verrijkingstrajecten met effect
Auteur(s)
Els Schrover
Uitgeverij
Koninklijke Van Gorcum BV | Assen, ©2015
ISBN
9789023251293