Ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid

Ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid

Ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid


Dit is alweer een boek over (hoog)begaafdheid. Toch is het niet ‘meer van hetzelfde’. Veel boeken zijn geschreven toen aandacht voor (hoog)begaafdheid in het basisonderwijs nog bevochten moest worden. Inmiddels vindt driekwart van de leraren in het basisonderwijs dat op de eigen school onvoldoende aandacht is voor (hoog)begaafde kinderen. Ze willen het onderwijs graag afstemmen op deze kinderen, maar lopen tegen knelpunten aan als gebrek aan begeleiding, kennis, geld en tijd. Ze hebben hun handen vol aan de andere zorgkinderen. Daardoor komen (hoog)begaafde kinderen er nog steeds bekaaid vanaf.

Dit boek is geschreven voor leraren in het basisonderwijs die (hoog)begaafde kinderen in hun klas het onderwijs willen bieden dat zij nodig hebben. Het geeft een aantal mogelijke antwoorden op de meest voorkomende knelpunten aan begeleiding, kennis, geld en tijd. Wie zich er verder in wil verdiepen kan putten uit verwijzingen naar relevante literatuur over dit onderwerp.

Na het lezen van dit boek:

  • Weet u wat hoogbegaafdheid is en hoe u het kunt herkennen;
  • Weet u welke aanpassingen en methoden geen of weinig geld kosten en in welke situaties die relatief veel effect kunnen sorteren, en welke meer tijd en geld kosten en in welke situaties die ingezet kunnen worden. Een aantal uitdagende materialen is door een panel (hoog)begaafde kinderen aan een kritisch onderzoek onderworpen;
  • Weet u hoe u door relatief eenvoudige aanpassingen in de lesstructuur (hoog)begaafde kinderen aan hun intellectuele trekken kunt laten komen zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht die andere zorgleerlingen nodig hebben.

Dit boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft verschillende facetten van (hoog)begaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong. Het tweede deel bevat suggesties hoe u onderwijs kunt bieden dat is aangepast aan specifieke leerbehoeften van deze kinderen.

De auteur

Hilda Algra is tekstschrijver en verhalenschrijver met een sociaal-maatschappelijke en theologische achtergrond. Ze houdt zich in haar werk vooral bezig met thema’s rond zingeving en levensvragen.

Ze schrijft onder andere leesboeken en lesmateriaal voor kinderen in de basisschoolleeftijd en informatiemateriaal voor volwassenen.

Zij heeft een eigen bureau voor redactioneel werk.

Recensie

Inderdaad, zoals de achterflap al vermeldt, alweer een boek over hoogbegaafdheid. Er zijn wel heel wat thema’s in opgenomen, maar elk thema wordt onvoldoende diep besproken; alles is nogal kort, bondig en summier. Verder vind ik het boek nogal duur voor de eventuele meerwaarde die het zou moeten bieden, maar… het oogt wel mooi, is ingebonden en heeft een stevige kaft.

Titel
Ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid
Kinderen en… hun manieren van leren

Auteur(s)
Hilda Algra

Uitgeverij
Kwintessens Uitgeverij | ©2009

ISBN
9789057882531



keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x