Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in het coronatijdperk

  • Hoogbegaafd, dat-bestaat-niet

Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in het coronatijdperk

Het zijn vreemde tijden…Op een paar weken tijd gingen we van ‘geen samenkomsten met meer dan 1000 personen’ naar een ‘lockdown light’ en werken heel wat ouders van thuis uit, terwijl de kinderen een (was)lijst met opdrachten van school moeten afwerken.

Maar waar hou je nu rekening mee als je dat thuisonderwijs voor je hoogbegaafde kind gaat ondersteunen?

1. Geef de juiste informatie en gun je kind en jezelf tijd
Hou er rekening mee dat het, net zoals bij iedereen, even tijd nodig heeft om een klik te maken naar die nieuwe situatie: dat thuisblijven. Dit geldt voor zowel jezelf als de kinderen. Bij veel hoogbegaafde kinderen draaien de hersenen waarschijnlijk overuren waardoor ze met honderd vragen zitten. Voor hen is het erg belangrijk om voldoende juiste informatie te krijgen en die ook in perspectief te kunnen plaatsen.
Het aantal doden in Italië is hoog, maar op een bevolking van 60 miljoen valt dat nog te relativeren. Leg goed uit waarom de maatregelen nodig zijn. Er zijn super mooie filmpjes beschikbaar over ‘flatten the curve’-principe om duidelijk te maken dat ons gezondheidssysteem het aan blijft kunnen als we ‘social distancing’ toepassen (https://www.youtube.com/watch?v=PYmY5_OcPGE). Er zijn duidelijke animaties waarbij te zien is hoe het verspreiden van het virus trager verloopt als we de regels die opgelegd zijn volgen. Hun ‘waarom’ vragen kunnen daar al voor een groot stuk mee worden beantwoord en dat geeft rust. Zorg dat je altijd eerlijk en duidelijk bent in de uitleg en antwoorden die je geeft, maar help hen om alles te relativeren en in de juiste context te plaatsen. Erken ook hun gevoelens en de jouwe daarbij en praat erover. Dit zorgt voor een gevoel van authenticiteit, die zeker in deze tijden erg belangrijk is voor je kind.

2. Zorg voor structuur
Maak een dagschema op. Dit hoeft geen super gedetailleerd schema te zijn met uren in blokken waar je als een gek aan vast gaat houden. Met structuur bedoel ik eerder een vast uur om op te staan en te ontbijten, een uurtje lezen op de hele dag, een uurtje oefenen, een bewegingsmoment, een creatief project en vaste slaaptijd. Hoe duidelijker kinderen weten waar ze aan toe zijn, hoe vlotter het allemaal zal lopen. Geef duidelijk aan wanneer jij zelf beschikbaar bent voor vragen binnen het schema en kies een moment om te overlopen wat er die dag gelukt is en wat niet. Bespreek hoe het kwam dat er iets niet is gelukt. Durf het schema ook evalueren en aanpassingen te doen, zelfs tijdens de dag zelf. Het is zeer belangrijk dat je kinderen zien dat jij ook aan het leren bent hoe je dit moet doen. Dat stimuleert de groeimindset.

3. Geef inspraak
Hoogbegaafde kinderen hebben een grote behoefte aan autonomie. Daarom is het erg belangrijk dat je hen inspraak geeft bij het opstellen van het dagschema en de inhoud (als dat kan). Leg goed uit waarom jij bepaalde dingen belangrijk vindt, welke dingen ‘moetjes’ zijn en luister goed naar wat je kind te vertellen heeft. Vraag hen bijvoorbeeld wanneer ze het liefst het oefenmoment in zouden plannen en leg uit waarom jouw voorkeur uitgaat naar de voormiddag of vlak na het bewegingsmoment. Vraag hen waar ze over zouden willen leren. Welk thema ze graag willen bestuderen etc.

4. Stimuleer de creativiteit
Laat kinderen de zaken die ze leren omzetten in creatieve dingen: een quiz, een filmpje, een uitvinding of een knutselwerk of voor de ouderen een eigen Webinar voor klasgenoten, …
Bespreek ook met hen wat je met dat creatieve idee achteraf kan doen: de quiz naar de klas sturen, het filmpje op YouTube zetten of een foto plaatsen op sociale media… Dit ‘wat doen we er dan mee’ moment is erg belangrijk. Zo ervaren kinderen dat hun werk ook impact kan hebben! Ook hier geen druk, maar wel positieve ondersteuning en het helpen faciliteren.

5. Communiceer met de school
Leerkrachten zijn thuis erg hard aan het werk om materiaal te voorzien voor hun leerlingen. Ze mogen echter geen nieuwe leerstof aanreiken als de kinderen nog in de lagere- of in de secundaire school zitten. Herhalingen en zeker te veel herhalingen kunnen een averechts effect hebben bij hoogbegaafde kinderen. Als ze helemaal afhaken zijn we nog verder van huis. Ga het gesprek aan met de leerkracht en de school en leg uit waar je bezorgdheid vandaan komt. Je mag als ouder ook compacten in de herhalingen. Als je kind 8/10 haalt, ga je schrappen in de oefeningen. Vraag aan de school of ze verrijkende oefeningen of verbredingstaken hebben.
Ook na de hele coronaperiode is het belangrijk om even terug te koppelen met de school: wat hebben jullie gedaan, geoefend en gelezen, …? Wat liep er goed en wat was moeilijk? Daar hebben leerkrachten enorm veel aan. Werken aan het welbevinden en het leren leren van hoogbegaafde kinderen blijft een teamwerk opdracht van zowel het kind zelf, de ouders en de school, en dat is niet anders in tijden van corona.

6. Maar bovenal: durf loslaten!
Er zullen dagen zijn dat het allemaal heel goed loopt, andere momenten zal het helemaal foutlopen… Dan is dat ook maar zo. Leg dan het schoolwerk even aan de kant, laat die dagstructuur- en planning even voor wat het (maar) is en ga samen met je kind iets leuks doen. Dat is echt helemaal oké. Deze situatie is nieuw en overweldigend voor ons allemaal. Niemand heeft een pasklaar one-fits-all antwoord klaar als in ‘wat te doen in tijden van corona’. Sta jezelf toe dat het ok is -zelfs helemaal normaal is – om hiermee te worstelen. Luister dagelijks naar wat jezelf, je kinderen, je gezin nodig hebben om met deze situatie het beste om te gaan. Zodat je -na afloop- kan terugkijken op een bizarre periode, maar wel één waarin jullie als gezin (nog) dichter bij mekaar zijn gekomen, en niet als die periode die werd bepaald door strakke schema’s.

Tot slot, bezorgen we jullie hierbij nog een overzicht van websites waar je materialen kan terugvinden die inspirerend kunnen zijn en het thuisonderwijs kunnen ondersteunen. Laat ons weten wat we nog kunnen aanvullen volgens jou, dan gaan we dat zeker bekijken. Je mag hiervoor mailen naar info@hoogbegaan.be

Ilse Verhoeven, Hoogbegaan, https://hoogbloeier.be/team/ilse-verhoeven/

Kleuters
https://www.kleuteruniversiteit.nl/
https://www.kleuteridee.nl/
https://slimmekleuters.nl/
https://www.eduforcedigitaal.nl/werkboek/eduforce-voor-thuis
https://www.squla.nl/

Lager onderwijs
https://www.xnapda.be/
https://www.eduforcedigitaal.nl/werkboek/eduforce-voor-thuis
https://www.plantyn.com/web/nl/leerleefbeleef
https://www.uitgeverijzwijsen.be/oefenbundels
https://www.technopolis.be/nl/technopolis-is-gesloten-corona
https://images.nasa.gov/
https://www.klascement.net/
https://www.geluidshuisuitgeverij.com/binnenpret
https://krollermuller.nl/zoeken-in-de-collectie
https://www.nvorwo.nl/rekenpuzzels-en-breinkrakers/
https://www.squla.nl/
https://www.youtube.com/channel/UCjXlIbz8yenn9y3qGMqIRsA
https://www.computermeester.be/

Secundair

https://www.plantyn.com/web/nl/leerleefbeleef
https://www.universiteitvanvlaanderen.be/quarantaine-quiz/
https://images.nasa.gov/
https://www.klascement.net/
https://krollermuller.nl/zoeken-in-de-collectie
https://www.idfa.nl/nl/collectie/documentaires

2020-03-25T10:17:01+01:00

Hoogbloeier cvba

Adm.zetel: Tarbotstraat 23 - 9000 Gent

Phone: coachingsnetwerk: 0032 468 09 66 44