• Meer dan intelligent, Kieboom & Venderickx

Meer dan intelligent

26 november 2017|0 Commentaren

De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog [...]

  • Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die nét iets meer kunnen

10 juni 2017|3 Commentaren

Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een boeiende uitdaging. Zo'n kleuter kan nét iets meer aan. Maar hoe kan je dit kind blijven prikkelen en inspireren, zodat het (weer) zin [...]

Opvoeden met positive discipline

01 januari 2017|0 Commentaren

Al meer dan 30 jaar is ‘Positive Discipline’ het standaardwerk in Amerika voor volwassenen die met kinderen werken. Geschreven door Jane Nelsen, bekend psycholoog, trainer en moeder van zeven kinderen. De sleutel tot succes voor iedereen die met kinderen werkt is [...]

Hoogbegaafd leven van 0 tot 100 jaar

01 mei 2016|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen en volwassenen denken, leren en werken anders. Ze beschikken over uitzonderlijke eigenschappen en talenten. De maatschappij is helaas ingesteld op 'de gemiddelde mens' en dat kan lastig zijn als jij niet gemiddeld bent. Om als hoogbegaafde je draai [...]

Slim onderpresteren aanpakken

01 april 2016|0 Commentaren

Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven [...]

Mind the map

01 oktober 2015|0 Commentaren

Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende noteerstrategieën en [...]

Hoogbegaafd

01 september 2015|0 Commentaren

Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen en jongeren zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze [...]

Als je zo slim bent, waarom ben je dan niet gelukkig?

01 juli 2015|0 Commentaren

Wie slim is en goed nadenkt over leven en carrière, is vaker succesvol. Maar zijn slimme mensen daardoor ook vaker gelukkig? Niets is minder waar. Onderzoek wijst er zelfs op dat de voorwaarden voor succes geluk juist in de weg [...]

Verborgen hoogbegaafdheid

01 februari 2015|0 Commentaren

Hoe kunnen leerkrachten voorkomen dat zij hoogbegaafdheid niet of pas heel laat signaleren? Over deze vraag is nog maar weinig gepubliceerd en Ben Daeter geeft in deze gids een aantal handreikingen. Hoogbegaafden vertellen zelf over het verborgen blijven van hun [...]

De slimme onderpresteerder

01 december 2014|0 Commentaren

De slimme onderpresteerder is een boek van de Belgische Tania Gevaert. Zij is moeder van drie hoogbegaafde kinderen die allen te maken hebben gehad met onderpresteren in het onderwijs. Tania werd opvoedcoach en richtte de organisatie Gifted op, voor begeleiding [...]

Een andere kijk op hoogbegaafdheid

01 november 2014|0 Commentaren

Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en dé hoogbegaafde bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door [...]

Faalplezier

01 september 2014|0 Commentaren

Hoeft falen altijd negatief te zijn? Kun je opvoeden zonder prestatiedruk centraal te stellen? Moeten kinderen graag naar school gaan? Door de jaren heen heb ik ontzettend veel over kinderen geleerd. In de eerste plaats van die kinderen zelf. Ik [...]

Hartstikke hoogbegaafd!

01 april 2014|0 Commentaren

Hartstikke hoogbegaafd! is een positief boek, waarin moeder en dochter hun (wetenschappelijke) kennis en ervaringen delen met hoogbegaafde kinderen en hun ouders. De teksten zijn toegankelijk geschreven van ouder tot ouder en van kind tot kind en doorspekt met herkenbare [...]

Ik kan het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Omgaan met faalangst voor hoogbegaafde kinderen In Nederland zijn meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar hoogbegaafd, net als jij. De meeste hoogbegaafde kinderen zijn nieuwsgierig, hebben een goed geheugen en veel interesses, én… zijn vaak perfectionistisch. [...]

Je kunt het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Ondersteun hoogbegaafde kinderen die faalangstig zijn thuis of in de klas Meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar zijn hoogbegaafd. Naast het feit dat deze kinderen nieuwsgierig zijn, een snelle taalontwikkeling en veel interesses hebben, en beschikken [...]

Is het voor een cijfer?

01 juli 2013|0 Commentaren

Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie [...]

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

01 april 2013|0 Commentaren

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals [...]

Gevoelig hoogbegaafd

01 januari 2013|0 Commentaren

Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere [...]

Ben ik in beeld?

01 januari 2013|0 Commentaren

Dit is het eerste boek over beelddenken voor kinderen! Misschien heb jij zelf wel met beelddenken te maken. En heb je daarom dit boek in je handen. Om te leren hoe dat nou zit met jou. Dit boek legt je [...]

Hoogbegaafde pubers

01 december 2012|0 Commentaren

Een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge eisen stellen aan jezelf, niet weten hoe je moet studeren, twijfelen over een vervolgstudie, je anders voelen dan anderen… In dit boek komen hoogbegaafde jongeren aan het woord. Ze vertellen over hun leven thuis en op [...]

Ik ben hoogbegaafd

01 mei 2012|0 Commentaren

Hoogbegaafd zijn maar niet weten dat je hoogbegaafd bent, kan voor heel veel problemen zorgen. Dat ondervond Emma W. Brouwer. Ze wist haar leven lang al dat ze anders was, maar ze wist niet waarom. Ze wist wel dat het [...]

IQ 140

01 februari 2012|0 Commentaren

Een IQ van 140? Klinkt heerlijk, zal je denken, maar niet iedereen denkt er zo over. Lauren is hoogbegaafd en zit een jaar voor op de middelbare school. Ze voelt zich een buitenbeentje in de klasgroep. Evelien is de enige [...]

De 7 uitdagingen

01 januari 2012|0 Commentaren

Tijl Koenderink (*1981) heeft als 'ervaringsdeskundige' 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag 'Hoe moet je nu leren?' Na [...]

Slimme Rick

01 januari 2012|0 Commentaren

Rick kijkt uit het raam. Op de achtergrond hoort hij zijn juf praten, maar buiten ziet hij hoe de vuilniswagen langs rijdt en containers leeft. Hij vraagt zich af hoe zo'n systeem nou werkt. Zou het zo zijn dat… Rick… [...]

Signaal

01 januari 2012|0 Commentaren

Biologen zijn het er nog niet over eens maar het lijkt erop dat de Zebra zijn strepen de ene keer gebruikt om op te gaan in het geheel als er gevaar dreigt en een andere keer juist om herkenbaar te [...]

Hoogbegaafd en gelukkig

01 januari 2012|0 Commentaren

Als je… eindeloos leergierig en creatief bent, ver wilt gaan om dingen ten goede te keren, energiek en geconcentreerd kan werken, intens gevoelig bent, in staat om situaties intuïtief aan te voelen en de gevoelens van anderen feilloos te ontcijferen, [...]

Lees een boek per uur

01 oktober 2011|0 Commentaren

Hoe lees je supersnel en weet je toch wat er geschreven staat? Hoe kan je beter en makkelijker onthouden wat je gelezen hebt? Hoe kan je je makkelijker concentreren als je leest? Hoe onderscheid je de essentie van bijzaken? Hoe [...]

Ongekend hoogbegaafd

01 september 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid is tegenwoordig een bekend begrip. Maar hoe is het om hoogbegaafd te zijn? De kennis hierover is beperkt tot theoretische studies en tests. Wanneer er van hoogbegaafdheid sprake is, gaat het meestal óver de mensen, kinderen vaak, die [...]

Mijn kind is hooggevoelig

01 september 2011|0 Commentaren

Hooggevoeligheid - ook wel hoogsensitiviteit of HSP genoemd - komt voor bij 15 tot 20 procent van alle kinderen. Toch bestaan nog heel wat misverstanden rond deze karaktereigenschap, waardoor deze kinderen niet altijd de ondersteuning krijgen die ze nodig [...]

Hoogbegaafdheid bij kinderen

01 september 2011|0 Commentaren

Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is? Hoe kun je daar op school en thuis dan het beste mee omgaan? Wat betekent het voor een kind om hoogbegaafd te zijn? Is er een verschil tussen hoogbegaafdheid en talent? [...]

Jij kan beter!

01 september 2011|0 Commentaren

Van sommige kinderen en jongeren gaan de schoolresultaten en de inspanningen die ze leveren er schooljaar na schooljaar op achteruit, terwijl iedereen er eigenlijk van overtuigd is dat ze best wel slim zijn. Over deze kinderen zeggen leerkrachten vaak: 'Het [...]

Zeno en co

01 september 2011|0 Commentaren

Zeno is hoogbegaafd, maar hij vindt naar school gaan niet altijd zo leuk. Wat moet hij doen als hij bang is om iets verkeerds te doen? Of als de les te langzaam gaat? Of wanneer hij niets nieuws leert? En [...]

Gelukkig hoogbegaafd

01 juli 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een hoog IQ, ze zijn ook nog extra gevoelig en creatief. Ze aanschouwen de wereld op hun eigen manier. Door deze kinderen op een passende manier te begeleiden geef je ze de wereld cadeau. [...]

Giga Gertie 2

01 mei 2011|0 Commentaren

Een vijfjarige in groep vijf? Nee, dat heeft haar nieuwe meester nog nooit meegemaakt. Maar Gertie Bemelmans is dan ook niet de eerste de beste: ze is klein, slim, dapper, grappig, vreselijk eigenwijs en ze heeft maar liefst twee klassen [...]

Mindset, de weg naar een succesvol leven

01 maart 2011|0 Commentaren

De wereldberoemde psychologe Carol Dweck van Stanford University heeft, na tientallen jaren onderzoek naar prestatie en succes, een baanbrekend begrip ontdekt: de kracht van onze mindset. Dweck legt uit dat het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die [...]

IQ te koop!

01 februari 2011|0 Commentaren

Slim zijn? Heerlijk. Makkelijk mee kunnen op school, in de winkel snel het wisselgeld kunnen berekenen? Hartstikke handig. Maar wat als je IQ stukken hoger is dan dat van je leeftijdsgenoten? Als je thuis de krant leest terwijl de [...]

Onderpresteren op de basisschool

01 januari 2011|0 Commentaren

Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen [...]

Slim zijn

01 januari 2011|0 Commentaren

In Slim zijn worden veel facetten van hoogbegaafdheid behandeld. Wat is hoogbegaafdheid en hoe herken je dit bij kinderen? Waar kunnen deze kinderen tegenaan lopen? Hoe ga je daar als ouder, leerkracht of docent mee om. Hoe herken je een onderpresteerder [...]

Leren.Hoe?Zo!

01 januari 2011|0 Commentaren

Wat zijn de geheimen van een goed geheugen? Hoe word je een examenexpert? Hoe stel je een efficiënte studieplanning op? Hoe zet je faalangst buitenspel? 'Leren leren' is meer dan 'leren studeren' alleen. Het is het ontwikkelen van kennis, [...]

De Hoogbegaafdheid Survivalgids

01 oktober 2010|0 Commentaren

Ben je meestal als eerste klaar in de klas? Vind je de huistaken die je krijgt te gemakkelijk? Maak je je vaak zorgen? Voel je je vaak alleen en onbegrepen? Verwacht iedereen dat je schitterende cijfers haalt op school? [...]

Giga Gertie 1

01 juni 2010|0 Commentaren

'Dat kan ik, dat wil ik, dat doe ik!' roept de vijfjarige Gertie Bemelmans als ze halverwege het schooljaar van de kleuterklas naar groep 4 (2de lj.) mag verhuizen. De oudere kinderen zijn stomverbaasd als het kleine meisje hun [...]

De Hoogsensitiviteit Survivalgids

01 januari 2010|0 Commentaren

Ben je snel ontroerd? Heb je bergen fantasie? Is eerlijkheid voor jou van het allergrootste belang? Merk je vaak heel veel details op? Ben je gevoelig voor de stemming van anderen? Ben je geregeld overprikkeld? Hou je van stilte [...]

  • Het vollehoofdenboek werkboek

Het vollehoofdenboek

01 januari 2010|0 Commentaren

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het [...]

Drive

01 januari 2010|0 Commentaren

Vergeet alles wat je weet over hoe je mensen moet motiveren - het zit anders in elkaar dan je dacht. Gebaseerd op tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek naar de menselijke motivatie bewijst Daniel Pink dat wat altijd voor waar werd aangenomen [...]

Onderpresteren

01 december 2009|0 Commentaren

Het begrip ‘onderpresteren’ wordt vaak alleen geassocieerd met hoogbegaafde kinderen. Ten onrechte, want ieder kind kan onderpresteren. En dat betekent verlies: verlies aan toekomstperspectief, leer/werkplezier, zelfrespect en levensvreugde. Het op een goede manier aanpakken van onderpresteren kan dit verlies [...]

Slim maar…

01 april 2009|0 Commentaren

Er is niets frusterender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve [...]

Slimme jongens

01 maart 2009|0 Commentaren

Een van de grootste tragedies van onze tijd is dat veel intellectueel begaafde jongens zich buitengesloten voelen en mede daardoor niet de bijdrage aan de maatschappij leveren die zij zouden kunnen en willen leveren als de situatie gunstiger voor [...]

Mijn juffrouw begrijpt mij niet!

01 januari 2009|0 Commentaren

Aan de hand van een vijftiental getuigenissen geeft de auteur een duidelijk beeld van wat hoogbegaafdheid is, hoe ouders en leerkrachten ermee omgaan. Ouders die tegen een muur van onbegrip aanliepen in de school. Hoogbegaafde kinderen die zich onbegrepen [...]

Thuisonderwijs in Nederland en Vlaanderen

01 januari 2009|0 Commentaren

Hoe komt het dat sommige ouders niet kiezen voor regulier onderwijs, maar voor de heel persoonlijke aanpak van thuisonderwijs? Wat houdt thuisonderwijs precies in? Wat kunnen de gevolgen van thuisonderwijs zijn voor de kinderen in hun volwassen leven? Door [...]

Luister je wel naar mij?

01 januari 2009|0 Commentaren

Gesprekken met kinderen voeren we allemaal. Met onze eigen kinderen, met kinderen van familie, en voor sommigen is het een belangrijk aspect van hun werk. Voor leerkrachten, hulpverleners voor kinderen en gezinnen of voor (jeugd)artsen is het voeren van [...]

Hoogbegaafde kinderen opvoeden

01 januari 2009|0 Commentaren

Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid. Op zulke momenten hebben deze [...]

Gewoon begaafd?

01 juni 2008|0 Commentaren

In Gewoon begaafd? Verhalen van ouders van (hoog)begaafde kinderen leest u praktijkverhalen van ouders over het leven van en met hun (hoog)begaafde kind. Ouders beschrijven het moment waarop ze ontdekken dat hun kind anders is dan andere kinderen. Intuïtief weten ze [...]

Why bright kids get poor grades

01 mei 2008|0 Commentaren

Dr. Rimm describes a realistic, compassionate, no-nonsense, six-step program te reverse the epidemic of underachievement that exists in today's schools. This manual, for parents and teachers, contains practical advice, step-by-step examples, and sample dialogue to use with bright but underachieving [...]

Hoogbegaafd Dat zie je zó!

01 januari 2008|0 Commentaren

Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Herkent u zich in deze typering? Of [...]

Uitblinkers

01 januari 2008|0 Commentaren

‘Vanuit het niets’ bestaat niet Wat is er zo bijzonder aan een uitzonderlijke prestatie? Dat lijkt een vreemde vraag, maar met vreemde vragen is Malcolm Gladwell op zijn best. Uitblinkers is een stimulerende en verbazende zoektocht naar de herkomst van [...]

Hoogbegaafde kinderen, op school en thuis

01 januari 2008|0 Commentaren

Om hun talenten maximaal te kunnen ontplooien, moeten hoogbegaafde kinderen vroegtijdig onderkend worden. Dan kunnen ze een begeleiding en stimulering op maat krijgen. De typische ontwikkelingsproblemen van hoogbegaafde kinderen en adolescenten komen uitvoerig aan de orde, net als de [...]

Het Hoog Sensitieve Kind

01 januari 2008|0 Commentaren

Jarenlange ervaring als psychotherapeute en eigen onderzoek heeft aangetoond dat een Hoog Sensitief Kind (HSK) bedachtzamer en gevoeliger is, en makkelijker overmand raakt door heftige emoties dan het gemiddelde kind. Hoewel een HSK vaak creatief en slim is, krijgt [...]

David

01 januari 2008|0 Commentaren

Met een schaar. Ik deed het met een schaar. Dat was allicht niet zo flauw en clichématig en vooral iets origineler dan met een ordinair mes. Om mezelf symbolisch los te knippen van het bestaan. Bestaan was me te [...]

Ik kan dat niet!, zegt mijn kind

01 juli 2007|0 Commentaren

'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!' Het zijn woorden die alle kinderen weleens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of [...]

Ongeleide projectielen op koers

01 juni 2007|0 Commentaren

Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit je niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. [...]

Het geheim van de uitblinker

01 mei 2007|0 Commentaren

In Het geheim van de uitblinker proberen de psychologen Vittorio Busato en Frenk Van Harreveld meer inzicht te krijgen in wat ‘uitblinkers’ in totaal verschillende domeinen met elkaar gemeen hebben. De auteurs interviewden daartoe achttien personen uit de wereld van sport, [...]

In het rijk der beelden ben ik koning

02 januari 2007|0 Commentaren

Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje [...]

Beeldenrijk

02 januari 2007|0 Commentaren

Dit is een volledig herziene uitgave van de brochure Beeldenrijk: herkenning van begaafde en hoogbegaafde beelddenkers, en begeleiding in het basisonderwijs, uitgave van LiHSK (2006). In deze brochure komen gegevens van twee 'oevers' samen: de kant van de wetenschap en [...]

Verleid jezelf tot excellentie

02 januari 2007|0 Commentaren

Wie zijn extra intelligente mensen? Excellentie, wat is dat? Is het arrogant om excellent te willen zijn? Ben ik wel goed genoeg? Extra intelligente mensen herkennen zich wezenlijk in drie of meer van de vijf karakteristieke kenmerken: intellectueel vaardig, buitengewoon [...]

Hebbes

02 januari 2006|0 Commentaren

Fijn jou hier te zien! Wat goed dat jij dit tijdschrift aan het lezen bent. Ongelooflijk wat je hier kan leren! Leren dat doe je toch graag? Neen? Toch wel! Je leert toch graag nieuwe liedjes, nieuwe computerspelletjes, nieuwe [...]

Reader – Hoogbegaafd-en-werk 2006

02 januari 2006|0 Commentaren

Hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Zijn er verschillen tussen hoogbegaafde vrouwen en mannen? Hoe beïnvloedt het 'hoogbegaafd zijn' je carrière? Wat is de relatie tussen beelddenken en hoogbegaafdheid? Is er een relatie met hoogsensitiviteit? Moet je als [...]

Positive discipline

01 januari 2006|0 Commentaren

For twenty-five years, Positive Discipline has been the gold standard reference for grown-ups working with children. Now Jane Nelsen, distinguished psychologist, educator, and mother of seven, has written a revised and expanded edition. The key to positive discipline is not [...]

Het drama van het begaafde kind

01 januari 2006|0 Commentaren

Tussen de eerste publicatie van "Het drama van het begaafde kind" (1981) en deze bewerkte en aangevulde editie liggen jaren van ervaringen. Ervaringen van de schrijfster met haar eigen zelftherapie en met andere moderne therapeutische methoden, en ook ervaringen met de [...]

Hoogbegaafd nou én?

01 januari 2005|0 Commentaren

Wat is dat nu precies, hoogbegaafd zijn? Wanneer ben je dan hoogbegaafd? En moet je daar dan iets mee, met dat hoogbegaafd? Dit boek geeft antwoorden op deze en nog veel meer vragen over hoogbegaafdheid. En vooral over hoe [...]

Grandparent’s Guide to Gifted Children

01 september 2004|0 Commentaren

Grandparents are very important in the lives of their gifted grandchildren. Gifted children may be perfectionistic, idealistic, impatient with others, and emotionally sensitive and temperamental. They often have an inner drive to learn and may ask questions until adult ears [...]

Je eigen weg

02 januari 2004|0 Commentaren

Stefan kan heel goed leren op school. Niet alle kinderen vinden dat leuk. Om bij een clubje in zijn klas te horen, gaat Stefan wat minder zijn best doen. Hij gaat zelfs expres fouten maken. Met de jongens van het [...]

Het MensaQuotiënt

02 januari 2003|0 Commentaren

In dit boek kan iedereen met belangstelling voor het IQ, informatie vinden over intelligentie in het algemeen en hoge intelligentie in het bijzonder. Daarbij wordt onder meer aandacht besteed aan het meten van intelligentie, de diverse soorten intelligenties, controverses en [...]

Hoogbegaafd – op de groei

01 januari 2002|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid is een gave, maar soms is het ook een opgave voor ouders en kind. Vooral op de basisschool wordt dat duidelijk. Het is niet altijd gemakkelijk om tegemoet te komen aan de leergierigheid van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. [...]

Bright minds, poor grades

01 januari 2001|0 Commentaren

If your child is so smart… why isn't he doing better? You've heard it all. You've tried it all. From punishment and praise to tutoring and even blame. You know that deep down your child is good-hearted and intelligent, so [...]

Help, mijn dochter is hoogbegaafd

01 januari 2000|0 Commentaren

Een van de speerpunten in het Nederlands onderwijsbeleid is het omgaan met verschillen tussen leerlingen. De ervaring van veel ouders met kinderen die geen gemiddelde leerlingen zijn is echter, dat scholen niet goed zijn ingesteld op die verschillen. Dat er [...]

Te veel mens, te weinig dier

01 januari 1999|0 Commentaren

Dit boek is geschreven voor de vele fijngevoelige, wat eigenaardige intellectuelen die in het algemeen genoeg hebben aan zichzelf. Maar onvermijdelijk moeten ze af en toe ook naar buiten, onder de mensen, en dan gaat het vaak mis... Te veel [...]

Omgaan met (hoog)begaafde kinderen

01 januari 1993|0 Commentaren

Wie als leraar of ouder voor het eerst te maken krijgt met een (hoog)begaafd kind, zit vaak met meer vragen dan antwoorden: Hoe reageer ik op wat voor hem blijkbaar normaal is? Hoe ga ik om met al zijn vragen? [...]