Falen is fun. Gun hen falen!
Toon is vijf jaar oud en zit in de tweede kleuterklas. Zijn ouders horen van de kleuterjuf dat Toon op cognitief vlak eigenlijk al klaar is om in september naar het eerste leerjaar te gaan. Hij kan vlot tellen en simpele sommen maken en hij toont interesse in letters. [...]
Afstemmen in hoogbegaafd huisonderwijs
Jaarlijks stijgt het aantal kinderen die kiezen voor individueel huisonderwijs, waaronder ook een aantal (hoog)begaafde kinderen. Voor sommige ouders is dat een bewuste levenskeuze. Andere ouders echter, voelen zich genoodzaakt omwille van herhaaldelijke miskenning van de begaafdheid van hun kind op school en bijkomende spanning die op het hoogbegaafd [...]
Vertel je een kind dat er cognitieve begaafdheid werd vastgesteld?
“Aan het begin van mijn carrière kreeg ik vooral mensen over de vloer die zeiden dat ze liever eerder hadden geweten dat ze hoogbegaafd waren. Dat had volgens hen toch een hoop miserie kunnen voorkomen. Nu krijg ik vooral volwassenen over de vloer, die bij de eerste kinderen waren die [...]
Zie ginds komt …
Wat zal de Sint bij jullie brengen? Welke cadeautjes liggen er voor jouw ukkepuk onder de kerstboom dit jaar? Door een overweldigend aanbod, als gevolg van een stevige marketing van heel wat speelgoedmerken, is speelgoed kiezen niet altijd gemakkelijk. In je mailbox landen wellicht wekelijks aanbiedingen van webshops en dan [...]
Als studeren niet zomaar vanzelf gaat
De vakantie is ondertussen al enkele weken achter de rug. Vele cognitief begaafde jongeren keken ernaar uit om terug naar school te kunnen gaan, anderen waren echter minder enthousiast. Voor sommigen wil dat immers ook zeggen dat de dagelijkse druk om te presteren opnieuw van de partij is. Alle taken [...]
Dubbel bijzondere kinderen
Als we het hebben over hoogbegaafde kinderen dan denken we aan kinderen met een snel werkend brein, kinderen die een grote leerhonger hebben, kinderen die autonomie, zelfstandigheid, scheppingsdrang, … hoog in het vaandel dragen. Binnen de groep van hoogbegaafde kinderen hebben we echter ook nog een aparte groep kinderen met [...]
Over de zone van naaste ontwikkeling en vele andere aspecten in het kader van muziekonderwijs
Voorwaarden bepalen, voordelen herkennen en balansen zoeken Een artikel voor ouders van cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen die muziekles volgen, een muziekinstrument spelen of van wie de ouders vermoeden dat er interesse of aanleg is voor muziek. Ik licht graag toe waarom muziek leren net zo interessant is voor deze [...]
Kleine goden van eigenzinnige dingen
"Het was kindertheater. Op het podium denderden grote hoofdloze kostuums, gemaakt van kartonnen dozen waarin de acteurs zich schuilhielden. Het deed wat surrealistisch aan. Het geheel oogde spectaculair met een decor dat fel kleurde en speelse geluiden die de sfeer erin brachten. Ik voelde dat het nu al spannend voor [...]
Verrijking en verbinding vanuit creativiteit
Graag wil ik beginnen met eerlijk en vrijuit te spreken: ik voel ongemak bij het verrijkingsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Begrijp mij niet verkeerd. Aangepaste leerinhouden zijn absoluut noodzakelijk voor de ontplooiing. De leerbehoefte is groot. Het stimuleren van een groeimindset en het ontwikkelen van executieve functies is ook zeker zinvol. [...]
Vergeet niet te zien wat wél goed gaat
Sinds januari weet ik dat ik een nieuwsbrief voor ouders moet schrijven. Ik had mij zo voorgenomen niet in dezelfde valkuil te trappen als vroeger. Namelijk uitstellen en marchanderen met mezelf: "Ik heb morgen nog", "Desnoods doe ik een nachtje door", "Misschien kan ik nog een beroep doen op een hulplijn [...]
“Dit kan niet!! Ik verlies nooit!”
Boos gooit hij het spelmateriaal in mijn richting en met veel dramatiek legt hij zijn hoofd op de tafel en begint te jammeren. Nadat hij terug rustig is en ik weer contact met hem kan maken, bekijken we samen hoe dit onverwachte verlies zorgt voor een heel vervelend gevoel [...]
En hoe gaat het met jullie dochter?
Dat is de vraag die ik regelmatig stel aan ouders wanneer ze komen voor onderzoek van hun (vermoedelijk) hoogbegaafde zoon. Vaak blijkt het goed te gaan met deze meisjes. Ze doen het goed op school, maar blinken niet uit. Ze zijn vooral bezig met de vriendinnetjes en houden zich [...]
Prikkelbewustzijn voor ouders
Een veilige context bieden voor je kinderen door goed voor jezelf te zorgen. Als je dit artikel leest, is de kans groot dat je de (pleeg-, plus-, groot-,…)ouder bent van een ‘intens’ kind. Een fantastisch, intelligent, gevoelig kind, dat ook hevig uit de hoek kan komen bij overprikkeling. Een [...]
Versnellen: Een cadeau of net niet?
December is meestal een geweldige maand voor kinderen: Sinterklaas komt op bezoek met leuke pakjes, de Kerstman doet er nog een schepje bovenop en er start een twee weken durende vakantie. Dit jaar krijgen kinderen uit de kleuter- en lagere school er zélfs nog een extra weekje bovenop. Plezier verzekerd, [...]
Niet willen versus niet kunnen…
Ik wil vandaag een pleidooi houden. Een pleidooi om een hoogbegaafd kind/jongere/volwassene te zien als een totaalpersoon en ze niet te herleiden tot het cognitieve luikje. We weten ondertussen allemaal dat hoogbegaafdheid meer omvat dan enkel dat cognitieve luikje. Over de verschillende visies en modellen ga ik het hier niet [...]
Hoogbegaafd en toch gaat alles goed …!?!
Vorige week meldde een jonge vrouw zich aan in de praktijk, met wat zij, enigszins beschroomd, een ‘luxeprobleem’ noemde. Ze was 25 jaar, werkte als doctoraatsstudent in een gereputeerd onderzoekslabo in het buitenland en werd daar op haar 24ste al gevraagd om een hypergespecialiseerd lab op te richten en te [...]
De (school)drempel over voor je hoogbegaafde kind
“Ik wil niet weer zo’n ouder zijn in de ogen van de school.” Het is een zinnetje dat onze experten nog vaak te horen krijgen. Ouders vinden het vaak moeilijk om de stap naar school te zetten en het vermoeden van een cognitieve voorsprong bij hun kind te melden. Vaak [...]
Hoogbegaafd in een job: Inzicht in jezelf
“Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.” Deze omschrijving komt uit het Delphi-model¹. Bijzonder hieraan is dat dit model ontworpen werd door een groep van [...]
Hoogbegaafde tieners in de coronaklas
Onderpresterende jongens en faalangstige meisjes extra zichtbaar De vakantie staat voor de deur. Het einde van een uniek (corona)schooljaar. Is jouw zoon of dochter hier zonder kleerscheuren doorgekomen? Of was het erg moeilijk om zelfstandig aan de slag te gaan en/of te blijven geloven in eigen kunnen? Veel meer nog [...]
Tussenin-kind & wondervinder
“Mijn hoofd werkt op drie sporen. Ik luister naar wat je vertelt, intussen denk ik aan iets dat ik gelezen heb en achterin mijn hoofd speelt de radio. Zo gaat het altijd. Ik kan niet met één ding tegelijk bezig zijn. Anderzijds is het ook verwarrend soms. Te veel tegelijk.” [...]
Versnellen en onderpresteren
Onze zoon is versneld. Hij vond alles in zijn klasje saai. Leren lezen, lezen schrijven: hij had het gehad, want schrijven dat deed hij al sinds het tweede kleuterklasje. Lezen kan hij ook, maar we weten niet hoe lang. Hij deed een boek open en plots las hij. Hij is [...]
Iedere leerling door de leerkuil
Jef, een jongen van 15, zie ik nu al een tijdje in mijn praktijk. De lagere school doorliep hij moeiteloos en met schitterende resultaten. ‘ Ik heb nooit moeten studeren in de lagere school, ik wist nog zo goed als alles uit de les’, vertelde hij bij de kennismaking met [...]
Verrijk je leerlingen = verrijk jezelf
Het is vrijdag het zevende lesuur en mijn 26 leerlingen van het tweede jaar Latijn zijn enthousiast in de weer. Naar dit moment kijken ze elke week uit. Ook voor mij is het telkens een spannend lesuur, want dit schooljaar is het de eerste keer dat ik een cultuurproject geef [...]
Executieve functies, de tools die jij nodig hebt.
Heb je de voorbije weken ook de rapportcommentaren van je meerbegaafde zoon gelezen of was er een oudercontact voor je hoogbegaafde dochter? Misschien herken je wel een van de volgende uitspraken: “kijkt het schriftelijk werk niet na” “maakt geen examenplanning” “vergeet materiaal thuis” “levert huiswerk niet tijdig in” “maakt geen [...]
“Een school is een leerplek voor iedereen. Alleen ziet het leertraject er niet voor iedereen hetzelfde uit.”
Als onderwijspsychologe en zorgcoördinator zie ik zowel in mijn praktijk als op school vaak kinderen met andere, specifieke leerbehoeften. Heel vaak vallen deze kinderen uit in het standaard, reguliere onderwijstraject. Het algemene schoolcurriculum fit niet meer voor iedereen… Ons schoolsysteem is ooit ontwikkeld om meer kinderen kansen te geven in [...]
Wat kan mijn kind nu precies?
“Ik heb al een hele tijd het gevoel dat de leerstof die mijn dochter aangeboden krijgt op school, veel te gemakkelijk is voor haar. Ze behaalt systematisch negenen en tienen zonder er al te veel moeite voor te moeten doen. De school denkt zeker mee en biedt verrijkingswerk aan, maar [...]
Mijn kind weigert uitdagend werk
Na het laatste schoolcontact was je tevreden en gerust. Er werd afgesproken dat je onderpresterende kind voortaan uitgedaagd zou worden met moeilijkere oefeningen, verrijkende leerstof of een plaatsje in de plusklas. Je was blij dat het advies van de hoogbegaafdheidsspecialist gevolgd werd. Nu zou alles goedkomen, toch? “Ze wil het [...]
Inzicht in gedrag
Meer dan ooit vinden wij het belangrijk dat kinderen zichzelf leren kennen. Maar ook dat de volwassenen inzicht krijgen in het gedrag van kinderen. Een zeer bruikbaar instrument hiervoor is de ijsberg van McLelland: Bron: Rob Segers Meestal baseren wij onze reacties naar kinderen toe op [...]
Faalangst of …. STRAALANGST?
Wie zich al een beetje heeft ingelezen over hoogbegaafdheid, weet dat deze individuen een risicogroep vormen voor het ontwikkelen van een vaste mindset, en dit al van in de prille kindertijd: net door hun groot (cognitief) potentieel ervaren hoogbegaafde kinderen in vergelijking met leeftijdsgenoten veel minder kansen om te leren [...]
Het belang van de omgeving van het kind
Het is de voorbije weken erg druk geweest. Het regende nieuwe aanmeldingen, sommige met een redelijk standaard verhaal, andere dan weer een heel stuk heftiger. Maar allemaal met een behoorlijk grote of dringende hulpvraag. Ouders die helemaal met hun handen in het haar zitten, niet meer weten hoe ze hun [...]
KernTalenten: Waar gaan hun oogjes van blinken?
De scholen zijn nog maar net (vaak slechts gedeeltelijk) heropgestart, of je breekt je alweer het hoofd over hobby’s voor volgend schooljaar. Voor heel wat activiteiten moet je immers nu al inschrijven of de favoriete dansles van je dochter riskeert volzet te zijn. Misschien zoek je zelfs nog een zomerkamp, [...]
De Corona-crisis: bedreiging of kans?
“Nu snap ik waarom mijn zoon/dochter elke dag zo vervelend doet na schooltijd”. Een opmerking die ik al herhaaldelijk van ouders van hoogbegaafde kinderen heb gehoord. Deze periode legt inderdaad een aantal werkpunten bloot. Het tekort aan aangepaste leerstof is daar eentje van. Maar ook het feit dat de leerstof [...]
Hoogbegaafd in het hoger onderwijs – ontmoeting en uitwisseling met gelijkgestemden
Na de eerste weken van chaos en onduidelijkheid, heeft het hoger onderwijs zich snel aangepast aan de beperkingen die de Corona-maatregelen oplegden. Alle campussen werden gesloten, studenten werden zoveel mogelijk naar huis gestuurd, de lessen werden online gegeven, examenroosters werden herschikt, stages werden vervangen door taken of verplaatst naar een [...]
Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in het coronatijdperk
Het zijn vreemde tijden...Op een paar weken tijd gingen we van ‘geen samenkomsten met meer dan 1000 personen’ naar een ‘lockdown light’ en werken heel wat ouders van thuis uit, terwijl de kinderen een (was)lijst met opdrachten van school moeten afwerken. Maar waar hou je nu rekening mee als je [...]
Hoogbegaafdheid in de kijker – Geen luxe maar een noodzaak
Op 11 maart 2020 organiseerde Hoogbloeier Gifted Academy haar eerste ‘Dag van Hoogbegaafdheid’: een studiedag waarop zowel ouders als professionals welkom waren om gratis een divers aanbod van informatieve sessies bij te wonen. Deze vonden plaats in de oude bibliotheek van Mechelen, vandaag gebruikt als artistieke werkplaats. Een mooie, symbolische [...]
The power of ‘yet’, in de kleuterklas!
Met de kerstvakantie al even achter de rug, zijn onze kinderen al enkele weken weer aan de dagelijkse schoolroutine begonnen. De meesten met veel goesting, sommigen met wat tegenzin. Ook bij hoogbegaafde kleuters zie je verschillen. De ene kleuter kan niet wachten om er weer in te vliegen en de [...]
WAAG JIJ DE SPRONG ? Loopbaanbegeleiding voor (hoog)begaafde (jong)volwassenen
Bij Hoogbloeier doen we er alles aan om hoogbegaafde kinderen en jongeren, hun ouders, leerkrachten en zorgteams optimaal te ondersteunen zodat elke hoogbegaafde zich goed kan voelen en zich in zijn/haar kracht kan ontwikkelen. Hoe eerder een hoogbegaafd kind herkend en erkend wordt, hoe beter. We mogen dan ook trots [...]
First the why
Vandaag willen we het bij uitzondering eens over onszelf hebben. Niet omdat we onszelf zo graag zien, maar omdat in het verhaal van onszelf ook de kracht en de passie ligt van waaruit we als partner van hoogbloeier de gedrevenheid hebben om hoogbegaafde kinderen en hun ouders te helpen. We [...]
De Hoogbegaafde, Onbewust Onderpresterende Puber!
De kracht van de ‘HOOP’! Voor mij zit , Lars, een vriendelijke en beleefde jongen van zestien: een intelligente kerel die kritische vragen stelt en genuanceerd antwoordt, zeer taalvaardig en een kei in logisch denken. In de derde kleuterklas is hij gesprongen en in het zesde leerjaar zat hij in [...]
Talenten
Eindelijk vakantie! Grote vakantie! De vakantie is tijd om tot rust te komen. Na een schooljaar van hard werken, afzien, tegen de lamp lopen, goede resultaten, minder goede resultaten, … gaat de schoolpoort voor 2 maanden toe. Je kan afkicken van de school en een ander ritme aannemen. De vakantie [...]
Gebroken vleugels
Als er nu één woord is wat me telkens weer te binnen schiet als een nieuw kind of jongere of zelfs volwassene zich aanmeldt in mijn praktijk is het wel : vleugels en meer bepaald gebroken vleugels. Wat de hulpvraag ook is, telkens zie ik een broos figuur voor mij [...]
Didactische problemen bij hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde kinderen en jongeren lopen tijdens hun schoolcarrière tegen heel wat didactische problemen aan. Het is een misvatting dat intelligente kinderen opbouwend leren. Als ze moeilijke dingen kunnen, dan kunnen ze zeker ook makkelijke dingen. Maar hoogbegaafde personen denken heel complex. Wanneer hen iets gemakkelijk wordt aangeboden, missen zij vaak [...]
Over hoogbegaafden en Dombo’s…
Ik hou van lezen, maar meer nog van verhalen. Verhalen die telkens weer anders zijn -afhankelijk van wie ze vertelt-, verhalen die veranderen doorheen de tijd, verhalen die betekenis geven, die perspectief bieden, verhalen die symbool staan voor iets anders, maar bovenal van verhalen die hoop geven… Wie kent niet [...]
“Fout” gedrag
Veel kinderen en jongeren worden aangemeld omdat ze gedrag vertonen dat niet overeenstemt met wat de maatschappij van hen verwacht. Ouders en/of leerkrachten botsen op dit gedrag, en weten vaak niet hoe hier mee om te gaan. Ik wil het vandaag graag even hebben over het waarom van dit gedrag. [...]
Aanbod hoogbegaafde volwassenen
Met Hoogbloeier hebben we een ruim begeleidingsaanbod voor kinderen, jongeren en hun ouders. Maar vaak komen ouders er via hun kinderen achter dat zij zelf ook hoogbegaafd zijn. Anderen worden op het spoor gezet van hoogbegaafdheid door feedback op het werk of naar aanleiding van een bore-out. Wanneer je er [...]
Zorg voor elk hoogbegaafd kind
Even lang als het M-decreet van kracht is, zo lang ben ik me aan het verdiepen in de andere kant van de curve, namelijk de meerbegaafde kinderen. En ook daar rijzen er vele noden en behoeften. Ondertussen heb ik 6 maanden mijn praktijk. Nog meer dan tijdens mijn job als [...]
Een wat? Een plusgroep, een pluskamp?!
Een plusgroep, een pluskamp? Wat is de meerwaarde ervan? Wat is het verschil met andere aangeboden activiteiten, met andere kampen?...Toch wel heel wat. Een hulpvraag van kinderen die ik in mijn praktijk zie, is dat ze zich soms niet begrepen voelen. Ze zeggen letterlijk “ Wat is er toch met [...]
Sabine neemt afscheid van Hoogbloeier
Je leest het goed, ik neem afscheid van Hoogbloeier Gifted Academy. Deze zomer is er een opportuniteit op mijn pad gekomen die ik echt niet kon laten liggen. A once in a lifetime opportunity! An offer you can't refuse! Hoewel ik er lang over getwijfeld heb om uiteindelijk toch [...]
1 september, start van een nieuw toneelstuk voor je hoogbegaafde kind?
De eerste schoolweek is daar. Spannende tijden voor elk kind. En extra spannend voor hoogbegaafde kinderen. Grote veranderingen ten huize Van Overbeke-Baes Bij ons wordt het dit jaar weer eentje met veel veranderingen (voor het goede hopen we). Er switcht één van richting. In het lager ging bij haar alles [...]
Hoogbloeier bloeit
Ja, hoor, groot nieuws: Hoogbloeier groeit! Maar dat wist je wellicht al… Onze naam is meer en meer bekend bij particulieren en scholen. Hoogbloeier staat immers voor kwaliteit en wetenschappelijke onderbouwing. Hoogbloeier staat voor ervaringsdeskundigheid en gemoedelijkheid. Gestart in 2010 als eenmanszaak van Sabine Sypré en in 2014 uitgebreid [...]
Hoogbegaafdheid?! Dat bestaat niet…!
Ik zie het mij nog zo zeggen… We noteren 2013, ik had een aantal moeilijke jaren achter de rug en was net uit het dal aan het kruipen. Zowel geestelijk als lichamelijk had ik mijn eigen grenzen aardig overschreden. Maar nu was ik klaar voor een nieuwe, betere start [...]
Slim maar toch niet gelukkig
Een eerste tip om je gelukkiger te voelen Al een paar weken denk ik na over het leven dat ik leid. Mijn verlof was zeer welgekomen na een hele drukke periode bij Hoogbloeier. En als je dan eindelijk eens zeeën van tijd hebt, begin je te reflecteren. Niet dat ik dat [...]
Gifted: de plicht om je potentieel te ontplooien
3+3. Iedereen wéét toch dat dat 6 is! Zo reageert de zevenjarige Mary op haar eerste schooldag. Het meisje is de hoogbegaafde dochter van een wiskundig genie dat zelfmoord pleegde toen Mary zes maand oud was. Sindsdien leeft het meisje bij haar oom Frank, ooit een professor filosofie, maar nu [...]
Een hoge emotionele sensitiviteit bij hoogbegaafde kinderen
Maar dat maakt dat ze weinig veerkracht hebben… Eén aspect waarover onderzoekers naar hoogbegaafdheid het ondertussen eens zijn, is dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met een hoge emotionele sensitiviteit. Het is een eigenschap dat het voor deze kinderen (en ook volwassenen) lastig maakt om te leven in onze harde wereld. [...]
Jobhoppen, alleen maar voordelen?
Verander jij ook regelmatig van job en vind je dat lastig? Heb jij ook het gevoel dat je CV veel te lang wordt? Krijg je het na twee à drie jaar benauwd op je werk? Word je erop aangekeken door je omgeving omdat je alwéér van job verandert? Geen [...]
Hoogbegaafd op de radio
Liesbet bij De Madammen op Radio2 Dinsdag was onze coach/zaakvoerder Liesbet, samen met haar zoon Ilias, te gast bij De Madammen op Radio 2. Het werd een uitzending over het zijnsluik van hoogbegaafdheid, niet zozeer over het cognitieve aspect. De vraag die gesteld werd ging vooral over hoe het is om [...]
Aandacht voor hoogbegaafdheid in het beleid
Zijn hoogbegaafde mensen vaak psychisch kwetsbaar? Met plezier vernam ik zondagavond 26 februari 2017 op het VRT-nieuws dat het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin aandacht heeft voor de psychische problemen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Voor de volgende twee jaar zal jaarlijks 100.000 euro worden uitgetrokken om enerzijds [...]
Hoogbegaafdheid en eetstoornissen
Waarom ontwikkelen slimme meisjes eetstoornissen? Ouders van hoogbegaafde meisjes vragen zich misschien af hoe het eigenlijk kan dat slimme meisjes een eetstoornis kunnen ontwikkelen. Behoedt hun intelligentie, inzicht en maturiteit op de een of andere manier hen niet tegen het ontwikkelen van zulke problemen? Of hebben ze juist meer kans dan anderen om [...]
Een hoge emotionele intensiteit
Heb jij een hoogbegaafd kind met een emotionele intensiteit? Veel hoogbegaafde kinderen zijn heel erg sensitief. Het lijkt erop dat ze zich van alles aantrekken en dat ze extreem overstuur worden door woorden en daden van anderen, zaken die andere kinderen gewoon negeren of er snel kunnen overgaan. Hoe kunnen ouders [...]
Wie is de hoogbegaafde onderpresteerder?
Vier types van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen Het is een mythe dat alle hoogbegaafde leerlingen goed presteren op school. Velen doen dat niet. De meeste jonge hoogbegaafde kinderen zijn een vat vol energie, vol leven, nieuwsgierig, intens en zeer gedreven. Maar dan haalt de werkelijkheid hen in. Ze worden [...]
Een alledaags genie
Ik? Hoogbegaafd? Echt niet! Veel hoogbegaafde volwassenen hebben er totaal geen notie van dat ze wel eens intelligenter zouden kunnen zijn dan de norm. Dit betekent dat ze met problemen geconfronteerd worden die eigenlijk voortkomen uit hun hoogbegaafdheid, terwijl ze niet eens door hebben waardoor ze in de problemen [...]
Wat is er mis met onze maatschappij?
Onlangs kregen we een mailtje van een mama die noteerde wat haar zoon zei in de auto. Heel mooi, confronterend, herkenbaar en zoveel meer, dus wilden we het zeker ook met jullie delen! Als hoogbegaafde jongens van 13 al zoveel levenswijsheid hebben, hoe moeilijk moet het dan niet zijn om [...]
Rivaliteit bij (niet)-hoogbegaafde broers en zussen
Lijdt een niet-hoogbegaafd kind onder de hoogbegaafdheid van zijn broer/zus? Een van de problemen met veel waarheden die op gewoontes berusten, is dat ze vaak onjuist zijn. Herinner je je die ene ‘waarheid’ toen ze dachten dat de aarde plat was? Of over die ‘waarheid’ dat je een uur [...]
Kennis van hoogbegaafdheid bij artsen
Wat kan een arts bijdragen in de zorg voor hoogbegaafden? Hoogbegaafde kinderen worden niet plotseling hoogbegaafd op de eerste dag van de kleuterschool, noch zijn ze alleen hoogbegaafd tijdens de schooluren. De meeste ouders, zo niet alle, geven toe dat ze reeds lang voor de schoolgaande leeftijd van hun kind [...]
Hoogbegaafde kinderen en angsten
3 eenvoudige stappen die ouders en leerkrachten kunnen ondernemen om angsten bij hoogbegaafde kinderen te verminderen Hoogbegaafde kinderen en angst lijken vaak hand in hand te gaan. Doordat ze hun wereld veel intenser ervaren en doordat ze de complexe verbindingen en interacies in hun leven en in de fysieke [...]
Mensen helpen naar een groeimindset
Waarom hebben sommige mensen niet de neiging om te veranderen? Wanneer je voor het eerst begint te leren over het concept van een groeimindset, word je er echt enthousiast van; het lijkt zo logisch! “Tuurlijk! Als we geloven dat we onszelf kunnen verbeteren en we ondernemen actie om dit [...]
Een hoogbegaafd kind met een sterke eigen wil
7 manieren om je kind met zijn sterke wil te begeleiden Ouders van hoogbegaafde kinderen worstelen nog al eens met een sterke karaktereigenschap van hun kind: een ongelooflijk sterke wil binnen hun nochtans lief en attentvol kind. Deze eigenschap, een intensiteit die vaak geassocieerd wordt met hoogbegaafdheid, kan het [...]
Oplossingsgericht denken via positieve discipline
Hoe kan je je kind helpen om oplossingsgericht te leren denken? Sommig gedrag is aangeboren, maar een vaardigheid vereist oefening. Dat kan gaan van eenvoudige vaardigheden zoals het leren vasthouden van een fles of beker, tot meer complexe vaardigheden zoals het uitschenken van drank, zichzelf aankleden, huiswerktaken maken, een [...]
Vriendschap en hoogbegaafdheid
Wat zoeken hoogbegaafde kinderen in vrienden? Brengt jouw hoogbegaafde kind zijn vrije tijd graag alleen door? Heeft je dochter slechts één of twee vrienden? Heeft zij een zeer intense vriendschap ? Heeft jouw zoon enkel vrienden die beduidend ouder of jonger zijn dan hijzelf? Maakt hij voornamelijk vrienden in [...]
Mindfulness en hoogbegaafdheid
Hoe kan mindfulness helpen om met problemen door hoogbegaafdheid om te gaan? Wie veel tijd doorbrengt met de zorg voor hoogbegaafde kinderen is het ermee eens dat deze kinderen op een prachtige maar uitdagende manier totaal verschillend zijn van hun leeftijdsgenoten. Je hoort talloze anekdoten, maar onderzoek is duidelijk: [...]
Hoogbegaafde ouders
Zélf hoogbegaafd en ouder van…? Een hele uitdaging! Als je op het internet speurt naar “hoogbegaafd + ouder,” vind je heel wat sites die gericht zijn naar ouders van hoogbegaafde kinderen. Maar het is al heel wat moeilijker om websites te vinden die gaan over het zélf hoogbegaafd-zijn van [...]
Word je hoogbegaafd per toeval?
Hoe groot speelt toeval bij het ontwikkelen van hoogbegaafdheid? In studies naar hoogbegaafdheid wordt de invloed van het onverwachte en onvoorspelbare op het verloop van de menselijke ontwikkeling grotendeels genegeerd. Dat dit onderwerp nauwelijks onderzocht wordt is begrijpelijk. Wat is er dan ook te zeggen over geluk of toeval, behalve dan [...]
Bevrijd je gezin van perfectionisme
Tips voor ouders om niet in de valkuil van perfectionisme te trappen We leven in een competitieve, meritocratieve maatschappij die perfectionisme lijkt te belonen. Anderzijds wordt een belangrijke persoonlijke kost die gepaard gaat met perfectionisme compleet genegeerd. Perfectionisme is de combinatie van een verlangen om perfect te zijn, een angst [...]
Communicatie met je kind
Hoe communiceer je met je hoogbegaafde kind? Hoogbegaafde kinderen communiceren door hun anders-denken op een andere manier met andere kinderen en volwassenen. Hoe ga je als ouder of leerkracht om met hoogbegaafde kinderen en hoe begeleid je hen bij de ontwikkeling van communicatieve/sociale vaardigheden? Hoe trap je niet in de valkuil [...]
Goed presterende relatieve onderpresteerders
Hoe ogenschijnlijk succesvolle hoogbegaafde leerlingen onder het niveau van hun potentieel blijven! Er is heel veel onderzoek dat aantoont dat er veel hoogbegaafde kinderen onderpresteerders zijn die hun maximale potentieel niet bereiken. Sommige verbergen hun capaciteiten om bij hun klasgenoten te horen; anderen zeggen ‘foert’ en raken amper door [...]
Help je kind om te gaan met wereldproblemen
Wat kan je als ouder doen als je kind de wereld op zijn schouders laadt? Vele hoogbegaafde kinderen zijn momenteel volledig van slag door de gebeurtenissen die in het nieuws komen. De continue vluchtelingenstroom, de beelden van de oorlog in Syrië, de martelingen van IS zijn allemaal zaken die [...]
Wat heeft androgynie met hoogbegaafdheid te maken?
Waarom hoogbegaafde meisjes jongensdingen doen en jongens meisjesdingen… Wanneer je googelt op psychologische androgynie, vind je als definitie dat bij androgynie zowel mannelijke als vrouwelijke karaktereigenschappen in één persoon verenigd zijn. Op het gebied van genderidentiteit, is een androgyn persoon iemand die niet netjes past in de typisch mannelijke en vrouwelijke [...]
Drie manieren om het woord ‘hoogbegaafd’ uit te spreken
Hoe spreek jij het woord ‘hoogbegaafd’ uit? Hoogbegaafd. Makkelijk om te typen. Moeilijk om uit te spreken. Heb je je al heel onzeker en ongemakkelijk gevoeld wanneer je wist dat je het woord ‘hoogbegaafd’ zou moeten uitspreken, maar had je schroom omdat je niet wist hoe het zou ontvangen [...]
Onderhandelen over regels en straffen
Hoe je (niet) moet onderhandelen met hoogbegaafde kinderen! Hoogbegaafde kinderen, vooral als ze verbaal zeer onderlegd zijn, worden dikwijls vergeleken met advocaten: ze argumenteren alsof ze voor de rechter staan. Ze discussiëren over regels, over straffen, over het tijdstip om naar bed te gaan, zelfs over wat de pot [...]
Mindsettheorie wordt verkeerd gebruikt
Mindset is geen tool om kinderen zich goed te laten voelen! De ontdekker van de theorie van Growie en Fixie ligt wakker van het feit dat sommige mensen haar theorie misbruiken om kinderen een goed gevoel te geven over zichzelf. Professor Carol Dweck, hoogleraar psychologie aan de Stanford Universiteit, bedacht het concept na tientallen jaren van onderzoek naar hoe [...]
Hoogbegaafdheid is een luxeprobleem?!
Tien mythes en vooroordelen over hoogbegaafde kinderen… Hoeveel van onderstaande mythes of vooroordelen ben je al tegengekomen in jullie strijd om een uitdagend leeraanbod op school te verkrijgen voor jullie hoogbegaafde kind? Mythe 1: Hoogbegaafde leerlingen hebben geen hulp nodig, die komen er zelf wel. Zou jij een topatleet [...]
De geschiedenis van het IQ in vogelvlucht
Mensen vertrouwen op IQ, maar eigenlijk is IQ onbetrouwbaar! In de paasvakantie van 2015 gingen we naar het Museum Dr. Guislain in Gent waar de tentoonstelling Karakterkoppen liep. Een gids leidde ons door de tentoonstelling en vertelde over hoe mensen vroeger dachten dat je aan de vorm van een hoofd kon bepalen [...]
Bekijk Big Hero 6 door andere ogen!
Familiefilms kunnen je helpen om in je gezin over hoogbegaafdheid te praten. Deze maand is een nieuwe Disneyfilm gelanceerd in de Vlaamse bioscopen: Big Hero 6. Het verhaal speelt zich af in een futuristische metropool genaamd San Fransokyo waar het veertienjarige genie Hiro Hamada woont. Hiro neemt graag deel [...]
Geef niet te snel het label ‘hoogbegaafd’!
Kind met hoog IQ? Plak er niet te snel label hoogbegaafd op Kinderen met een hoog IQ hebben niet per se meer emotionele en gedragsproblemen dan andere kinderen. Wie het label hoogbegaafdheid heeft gekregen, wél. Tot die opvallende conclusie kwamen onderzoekers van de KU Leuven na de eerste Vlaamse [...]
Asynchroniteit in het hoogbegaafde kind
Laat het woord 'normaal' maar achterwege Het woord ‘normaal’ wordt vaak terloops gebruikt in de ontwikkelingspsychologie, maar dit woord heeft een aantal impliciete beperkingen. Uiteraard is ‘normaal’ een praktisch referentiepunt om te begrijpen hoe kinderen zich ontwikkelen, op welke manier en op welke leeftijd. Het kan een nuttig hulpmiddel [...]
Waarom durf je niet naar school te gaan?
Waarom ben je gestopt met je hoogbegaafde kind te steunen in school? Als ouder zie je dat je hoogbegaafde kind zich verveelt, dat het apathisch wordt en dat het aan het onderpresteren gaat. En op een bepaald moment besluit je om iets te ondernemen. Je dacht eraan om een [...]
Wat een verspilling van talent
Wat riskeren we te verliezen als we kinderen niet uitdagen? Veel mensen denken dat het voor hoogbegaafde kinderen een luxe is in de klas, want dat is toch handig als alles makkelijk is? Maar wanneer de reguliere leerplannen niet stimulerend genoeg zijn om deze hongerige jonge hersenen te kunnen voeden, gaan [...]
Verrijking op school
Hoe is hoogbegaafd onderwijs bij jou op school georganiseerd? Als ik aan ouders vraag hoe hun hoogbegaafde kinderen op school geholpen worden, krijg ik tal van verschillende antwoorden. Dat gaat van helemaal niks, naar een boek lezen als ze vlugger klaar zijn, naar extra blaadjes als ze klaar zijn [...]
Verantwoordelijk voor huishoudelijke taken
Leg jij je kind taken op in huis? Telkens opnieuw sta ik ervan versteld hoe weinig ouders hun kinderen taakjes laten doen in huis. Niet alleen ouders van kleine kinderen - dat kan je ergens nog begrijpen - maar ook ouders van tieners durven soms niet eens te vragen om een [...]
Het gevaar van prijzen
Welke boodschap geef jij aan je kind? Je kind komt bij je aankloppen met een leuke tekening. Wat zeg je dan? Misschien iets zoals: 'Waw, wat een mooie tekening! Jij wordt vast en zeker de volgende Picasso!' Herkenbaar, niet? Doen niet alle ouders dit? En is positieve bekrachtiging niet iets wat aangeraden [...]