• Hoogbloeier bloeit

Hoogbloeier bloeit

11 juni 2018|0 Commentaren

Ja, hoor, groot nieuws: Hoogbloeier groeit! Maar dat wist je wellicht al… Onze naam is meer en meer bekend bij particulieren en scholen. Hoogbloeier staat immers voor kwaliteit en wetenschappelijke onderbouwing. Hoogbloeier staat voor ervaringsdeskundigheid en gemoedelijkheid. Gestart in 2010 als eenmanszaak van Sabine Sypré en in 2014 uitgebreid [...]

  • Hoogbegaafd, dat-bestaat-niet

Hoogbegaafdheid?! Dat bestaat niet…!

17 februari 2018|0 Commentaren

Ik zie het mij nog zo zeggen… We noteren 2013, ik had een aantal moeilijke jaren achter de rug en was net uit het dal aan het kruipen. Zowel geestelijk als lichamelijk had ik mijn eigen grenzen aardig overschreden. Maar nu was ik klaar voor een nieuwe, betere start [...]

  • Heeft testen op hoogbegaafdheid wel zin?

Testen

01 januari 2018|0 Commentaren

Heeft het zin je kind te laten testen op hoogbegaafdheid? Veel ouders van hoogbegaafde kinderen vragen zich af of het wel zinvol is om hun kind te gaan testen. Ze hebben al langer een vermoeden van hoogbegaafdheid bij hun kind of van een ontwikkelingsvoorsprong bij hun kleuter, maar durven [...]

  • Hoe kan je onderpresteren bij je hoogbegaafde kind herkennen en omkeren?

Onderpresteren

01 januari 2018|1 Commentaar

Hoe kan je onderpresteren bij je hoogbegaafde kind herkennen en omkeren? Zomaar even tussendoor een slecht cijfer halen op één of meerdere vakken is een onvoldoende basis om van onderpresteren te kunnen spreken. Onderpresteren is ook niet als je kind minder hoge cijfers behaalt dan jij had verwacht, als [...]

  • Versnellen, doe je er goed aan of niet?

Versnellen

01 januari 2018|0 Commentaren

Een jaar overslaan, doe je er goed aan of niet? Heel veel leerkrachten, maar ook ouders, hebben een aversie tegen versnellen van hoogbegaafde of hoogintelligente kinderen in het basisonderwijs. Zij vrezen dat er later, bij de overgang naar het secundair onderwijs, problemen zullen optreden. Uit onderzoek blijkt dat deze [...]

  • Hoogbegaafde volwassene Hoogbloeier

Levenslang hoogbegaafd

01 januari 2018|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid stopt toch niet na de kindertijd?! Hoogbegaafde kinderen worden hoogbegaafde volwassenen die ook dán nog regelmatig geconfronteerd worden met het gevoel anders te zijn. Veel volwassenen houden zich in omdat ze als ‘nerd’ bekeken worden of anders uit de groep vallen.Toch is er voor deze doelgroep nog weinig [...]

  • Mindset van hoogbegaafde kinderen

Mindset

01 januari 2018|0 Commentaren

Ik wil mijn kind niet vertellen dat het hoogbegaafd is. Maar is dat wel goed? Veel mensen die te horen hebben gekregen dat hun kind hoogbegaafd is, weten niet of en hoe ze dit dan moeten vertellen aan het kind zelf. Velen zijn bang dat het kind verwaand zal [...]

  • Kleuters, peuters en baby's die hoogbegaafd zijn

Baby’s, peuters en kleuters

01 januari 2018|0 Commentaren

Kan een kleuter al hoogbegaafd genoemd worden? Bij peuters en kleuters spreekt men niet van hoogbegaafdheid, maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Veelal worden ouders, wanneer ze schoorvoetend het woord ‘hoogbegaafd’ durven in de mond te nemen tegen de leerkracht van hun peuter/kleuter, met deze term de mond gesnoerd: ‘Hoogbegaafdheid bij [...]

Positive discipline

01 januari 2018|1 Commentaar

Hoogbegaafde kinderen vragen om een ander soort van opvoeding… Positive Discipline gaat om een manier van omgaan met kinderen (en mensen in het algemeen) die hen helpt om zich te ontwikkelen tot een verantwoordelijk individu dat fouten kan en mag maken en weet dat het hieruit kan leren. Deze manier van opvoeden sluit [...]

  • Hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid

Hoogsensitiviteit

01 januari 2018|0 Commentaren

Is elke hoogbegaafde ook hoogsensitief? Mijn idee van hooggevoeligheid is niet meteen waar de meeste mensen aan denken als ze dit begrip in de mond nemen. Meestal komen er door dit woord spontaan gedachten op als gevoeligheid voor licht, voor geluid, voor vervelende etiketjes in de kleren, sokken die [...]

  • Misdiagnoses van hoogbegaafden

Misdiagnoses algemeen

01 januari 2018|4 Commentaren

Hoe komt het dat zoveel hoogbegaafden een misdiagnose krijgen? Je herkent het misschien wel: je komt bij het eerste oudercontact van je zoon en de leerkracht vertelt dat je kind wel héél energiek is, dat het helemaal niet kan stilzitten, dat het hangt op zijn stoel of soms erop [...]

  • Autisme als misdiagnose bij hoogbegaafden

Misdiagnose autisme

01 januari 2018|1 Commentaar

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op autisme? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

  • ADHD als misdiagnose bij hoogbegaafden

Misdiagnose AD(H)D

01 januari 2018|0 Commentaren

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op AD(H)D? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

  • Multipotentialiteit en 'early emergers' bij hoogbegaafden

Studiekeuze

01 januari 2018|0 Commentaren

Hoe een studierichting te kiezen wanneer je hoogbegaafd bent? De proefpersonen uit het onderzoek van Terman hadden heel veel moeite om hun buitengewone intellectuele vaardigheden om te zetten in zinvolle, productieve jobs. Nog steeds ervaren jonge hoogbegaafde volwassenen problemen in het nemen van beslissingen omtrent studie- en jobkeuze. Multipotentialiteit [...]

  • Beelddenken bij hoogbegaafde kinderen

Beelddenken

01 januari 2018|0 Commentaren

Hebben alle hoogbegaafden een voorkeur voor visuele informatieverwerking? Wisten jullie eigenlijk dat er twee verschillende manieren van informatieverwerking zijn? Zelf heb ik altijd gedacht dat iedereen op dezelfde manier dacht als ikzelf, dat iedereen de informatie die binnenkomt op een visuele manier verwerkt. Groot was mijn verbazing dat dit niet [...]

  • Meer dan intelligent, Kieboom & Venderickx

Meer dan intelligent

26 november 2017|0 Commentaren

De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog een ander kan niet om met hoge verwachtingen. In dit [...]

Slim maar toch niet gelukkig

31 augustus 2017|1 Commentaar

Een eerste tip om je gelukkiger te voelen Al een paar weken denk ik na over het leven dat ik leid. Mijn verlof was zeer welgekomen na een hele drukke periode bij Hoogbloeier. En als je dan eindelijk eens zeeën van tijd hebt, begin je te reflecteren. Niet dat ik dat [...]

Gifted: de plicht om je potentieel te ontplooien

17 augustus 2017|0 Commentaren

3+3. Iedereen wéét toch dat dat 6 is! Zo reageert de zevenjarige Mary op haar eerste schooldag. Het meisje is de hoogbegaafde dochter van een wiskundig genie dat zelfmoord pleegde toen Mary zes maand oud was. Sindsdien leeft het meisje bij haar oom Frank, ooit een professor filosofie, maar nu [...]

Een hoge emotionele sensitiviteit bij hoogbegaafde kinderen

04 juli 2017|1 Commentaar

Maar dat maakt dat ze weinig veerkracht hebben… Eén aspect waarover onderzoekers naar hoogbegaafdheid het ondertussen eens zijn, is dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met een hoge emotionele sensitiviteit. Het is een eigenschap dat het voor deze kinderen (en ook volwassenen) lastig maakt om te leven in onze harde wereld. [...]

  • Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die nét iets meer kunnen

10 juni 2017|3 Commentaren

Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een boeiende uitdaging. Zo'n kleuter kan nét iets meer aan. Maar hoe kan je dit kind blijven prikkelen en inspireren, zodat het (weer) zin heeft, krijgt of behoudt in leren en leven? Heel wat [...]

Jobhoppen, alleen maar voordelen?

15 mei 2017|5 Commentaren

Verander jij ook regelmatig van job en vind je dat lastig? Heb jij ook het gevoel dat je CV veel te lang wordt? Krijg je het na twee à drie jaar benauwd op je werk? Word je erop aangekeken door je omgeving omdat je alwéér van job verandert? Geen [...]

Hoogbegaafd op de radio

28 april 2017|0 Commentaren

Liesbet bij De Madammen op Radio2 Dinsdag was onze coach/zaakvoerder Liesbet, samen met haar zoon Ilias, te gast bij De Madammen op Radio 2. Het werd een uitzending over het zijnsluik van hoogbegaafdheid, niet zozeer over het cognitieve aspect. De vraag die gesteld werd ging vooral over hoe het is om [...]

Slaapproblemen

14 april 2017|0 Commentaren

Mama, mijn hoofd staat niet stil! Ik kan niet slapen! Kan je je dit voorstellen? Je kind is al om acht uur gaan slapen. Het is nu elf uur 's avonds, je wou net zelf onder de lakens kruipen, als je kind op zijn kousevoeten naar beneden komt met de tranen in zijn [...]

Aandacht voor hoogbegaafdheid in het beleid

06 maart 2017|0 Commentaren

Zijn hoogbegaafde mensen vaak psychisch kwetsbaar? Met plezier vernam ik zondagavond 26 februari 2017 op het VRT-nieuws dat het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin aandacht heeft voor de psychische problemen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Voor de volgende twee jaar zal jaarlijks 100.000 euro worden uitgetrokken om enerzijds [...]

Hoogbegaafdheid en eetstoornissen

10 januari 2017|0 Commentaren

Waarom ontwikkelen slimme meisjes eetstoornissen? Ouders van hoogbegaafde meisjes vragen zich misschien af hoe het eigenlijk kan dat slimme meisjes een eetstoornis kunnen ontwikkelen. Behoedt hun intelligentie, inzicht en maturiteit op de een of andere manier hen niet tegen het ontwikkelen van zulke problemen? Of hebben ze juist meer kans dan anderen om [...]

Opvoeden met positive discipline

01 januari 2017|0 Commentaren

Al meer dan 30 jaar is ‘Positive Discipline’ het standaardwerk in Amerika voor volwassenen die met kinderen werken. Geschreven door Jane Nelsen, bekend psycholoog, trainer en moeder van zeven kinderen. De sleutel tot succes voor iedereen die met kinderen werkt is wederzijds respect. In dit boek ontdek je hoe je: De [...]

Een hoge emotionele intensiteit

13 december 2016|0 Commentaren

Heb jij een hoogbegaafd kind met een emotionele intensiteit? Veel hoogbegaafde kinderen zijn heel erg sensitief. Het lijkt erop dat ze zich van alles aantrekken en dat ze extreem overstuur worden door woorden en daden van anderen, zaken die andere kinderen gewoon negeren of er snel kunnen overgaan. Hoe kunnen ouders [...]

Wie is de hoogbegaafde onderpresteerder?

05 december 2016|2 Commentaren

Vier types van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen Het is een mythe dat alle hoogbegaafde leerlingen goed presteren op school. Velen doen dat niet. De meeste jonge hoogbegaafde kinderen zijn een vat vol energie, vol leven, nieuwsgierig, intens en zeer gedreven. Maar dan haalt de werkelijkheid hen in. Ze worden [...]

Een alledaags genie

14 oktober 2016|0 Commentaren

Ik? Hoogbegaafd? Echt niet! Veel hoogbegaafde volwassenen hebben er totaal geen notie van dat ze wel eens intelligenter zouden kunnen zijn dan de norm. Dit betekent dat ze met problemen geconfronteerd worden die eigenlijk voortkomen uit hun hoogbegaafdheid, terwijl ze niet eens door hebben waardoor ze in de problemen [...]

Wat is er mis met onze maatschappij?

04 oktober 2016|1 Commentaar

Onlangs kregen we een mailtje van een mama die noteerde wat haar zoon zei in de auto. Heel mooi, confronterend, herkenbaar en zoveel meer, dus wilden we het zeker ook met jullie delen! Als hoogbegaafde jongens van 13 al zoveel levenswijsheid hebben, hoe moeilijk moet het dan niet zijn om [...]

Rivaliteit bij (niet)-hoogbegaafde broers en zussen

12 september 2016|0 Commentaren

Lijdt een niet-hoogbegaafd kind onder de hoogbegaafdheid van zijn broer/zus? Een van de problemen met veel waarheden die op gewoontes berusten, is dat ze vaak onjuist zijn. Herinner je je die ene ‘waarheid’ toen ze dachten dat de aarde plat was? Of over die ‘waarheid’ dat je een uur [...]

Kennis van hoogbegaafdheid bij artsen

29 augustus 2016|0 Commentaren

Wat kan een arts bijdragen in de zorg voor hoogbegaafden? Hoogbegaafde kinderen worden niet plotseling hoogbegaafd op de eerste dag van de kleuterschool, noch zijn ze alleen hoogbegaafd tijdens de schooluren. De meeste ouders, zo niet alle, geven toe dat ze reeds lang voor de schoolgaande leeftijd van hun kind [...]

Hoogbegaafde kinderen en angsten

06 juni 2016|0 Commentaren

3 eenvoudige stappen die ouders en leerkrachten kunnen ondernemen om angsten bij hoogbegaafde kinderen te verminderen Hoogbegaafde kinderen en angst lijken vaak hand in hand te gaan. Doordat ze hun wereld veel intenser ervaren en doordat ze de complexe verbindingen en interacies in hun leven en in de fysieke [...]

Mensen helpen naar een groeimindset

23 mei 2016|0 Commentaren

Waarom hebben sommige mensen niet de neiging om te veranderen? Wanneer je voor het eerst begint te leren over het concept van een groeimindset, word je er echt enthousiast van; het lijkt zo logisch! “Tuurlijk! Als we geloven dat we onszelf kunnen verbeteren en we ondernemen actie om dit [...]

Een hoogbegaafd kind met een sterke eigen wil

10 mei 2016|0 Commentaren

7 manieren om je kind met zijn sterke wil te begeleiden Ouders van hoogbegaafde kinderen worstelen nog al eens met een sterke karaktereigenschap van hun kind: een ongelooflijk sterke wil binnen hun nochtans lief en attentvol kind. Deze eigenschap, een intensiteit die vaak geassocieerd wordt met hoogbegaafdheid, kan het [...]

Hoogbegaafd leven van 0 tot 100 jaar

01 mei 2016|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen en volwassenen denken, leren en werken anders. Ze beschikken over uitzonderlijke eigenschappen en talenten. De maatschappij is helaas ingesteld op 'de gemiddelde mens' en dat kan lastig zijn als jij niet gemiddeld bent. Om als hoogbegaafde je draai te vinden zijn dan soms aanpassingen nodig. Maar vooral begrip [...]

Oplossingsgericht denken via positieve discipline

07 april 2016|0 Commentaren

Hoe kan je je kind helpen om oplossingsgericht te leren denken? Sommig gedrag is aangeboren, maar een vaardigheid vereist oefening. Dat kan gaan van eenvoudige vaardigheden zoals het leren vasthouden van een fles of beker, tot meer complexe vaardigheden zoals het uitschenken van drank, zichzelf aankleden, huiswerktaken maken, een [...]

Slim onderpresteren aanpakken

01 april 2016|0 Commentaren

Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven van het probleem. Naast de typen onderpresteerders wijzen ze een [...]

Vriendschap en hoogbegaafdheid

22 maart 2016|0 Commentaren

Wat zoeken hoogbegaafde kinderen in vrienden? Brengt jouw hoogbegaafde kind zijn vrije tijd graag alleen door? Heeft je dochter slechts één of twee vrienden? Heeft zij een zeer intense vriendschap ? Heeft jouw zoon enkel vrienden die beduidend ouder of jonger zijn dan hijzelf? Maakt hij voornamelijk vrienden in [...]

Mindfulness en hoogbegaafdheid

08 maart 2016|0 Commentaren

Hoe kan mindfulness helpen om met problemen door hoogbegaafdheid om te gaan? Wie veel tijd doorbrengt met de zorg voor hoogbegaafde kinderen is het ermee eens dat deze kinderen op een prachtige maar uitdagende manier totaal verschillend zijn van hun leeftijdsgenoten. Je hoort talloze anekdoten, maar onderzoek is duidelijk: [...]

Hoogbegaafde ouders

16 februari 2016|1 Commentaar

Zélf hoogbegaafd en ouder van…? Een hele uitdaging! Als je op het internet speurt naar “hoogbegaafd + ouder,” vind je heel wat sites die gericht zijn naar ouders van hoogbegaafde kinderen. Maar het is al heel wat moeilijker om websites te vinden die gaan over het zélf hoogbegaafd-zijn van [...]

Word je hoogbegaafd per toeval?

16 februari 2016|2 Commentaren

Hoe groot speelt toeval bij het ontwikkelen van hoogbegaafdheid? In studies naar hoogbegaafdheid wordt de invloed van het onverwachte en onvoorspelbare op het verloop van de menselijke ontwikkeling grotendeels genegeerd. Dat dit onderwerp nauwelijks onderzocht wordt is begrijpelijk. Wat is er dan ook te zeggen over geluk of toeval, behalve dan [...]

Bevrijd je gezin van perfectionisme

17 januari 2016|0 Commentaren

Tips voor ouders om niet in de valkuil van perfectionisme te trappen We leven in een competitieve, meritocratieve maatschappij die perfectionisme lijkt te belonen. Anderzijds wordt een belangrijke persoonlijke kost die gepaard gaat met perfectionisme compleet genegeerd. Perfectionisme is de combinatie van een verlangen om perfect te zijn, een angst [...]

  • Communicatie met je hoogbegaafde kind of leerling

Communicatie met je kind

01 januari 2016|0 Commentaren

Hoe communiceer je met je hoogbegaafde kind? Hoogbegaafde kinderen communiceren door hun anders-denken op een andere manier met andere kinderen en volwassenen. Hoe ga je als ouder of leerkracht om met hoogbegaafde kinderen en hoe begeleid je hen bij de ontwikkeling van communicatieve/sociale vaardigheden? Hoe trap je niet in de valkuil [...]

  • Oudercontact

Communicatie met school

01 januari 2016|0 Commentaren

Hoe communiceer je met de leerkracht van je hoogbegaafde kind? Veel ouders, maar vaak ook de leerkrachten, klagen over gebrekkige communicatie op school. Daardoor ontstaan frustraties, wrijvingen en dikwijls ook misverstanden. Communicatie met school die goed wordt aangepakt, voorkomt problemen of zorgt ervoor dat probleemgedrag, leerproblemen of problemen door verveling vlugger [...]

Goed presterende relatieve onderpresteerders

24 november 2015|0 Commentaren

Hoe ogenschijnlijk succesvolle hoogbegaafde leerlingen onder het niveau van hun potentieel blijven! Er is heel veel onderzoek dat aantoont dat er veel hoogbegaafde kinderen onderpresteerders zijn die hun maximale potentieel niet bereiken. Sommige verbergen hun capaciteiten om bij hun klasgenoten te horen; anderen zeggen ‘foert’ en raken amper door [...]

Help je kind om te gaan met wereldproblemen

20 oktober 2015|0 Commentaren

Wat kan je als ouder doen als je kind de wereld op zijn schouders laadt? Vele hoogbegaafde kinderen zijn momenteel volledig van slag door de gebeurtenissen die in het nieuws komen. De continue vluchtelingenstroom, de beelden van de oorlog in Syrië, de martelingen van IS zijn allemaal zaken die [...]

Wat heeft androgynie met hoogbegaafdheid te maken?

05 oktober 2015|1 Commentaar

Waarom hoogbegaafde meisjes jongensdingen doen en jongens meisjesdingen… Wanneer je googelt op psychologische androgynie, vind je als definitie dat bij androgynie zowel mannelijke als vrouwelijke karaktereigenschappen in één persoon verenigd zijn. Op het gebied van genderidentiteit, is een androgyn persoon iemand die niet netjes past in de typisch mannelijke en vrouwelijke [...]

Mind the map

01 oktober 2015|0 Commentaren

Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken [...]

Drie manieren om het woord ‘hoogbegaafd’ uit te spreken

15 september 2015|0 Commentaren

Hoe spreek jij het woord ‘hoogbegaafd’ uit? Hoogbegaafd. Makkelijk om te typen. Moeilijk om uit te spreken. Heb je je al heel onzeker en ongemakkelijk gevoeld wanneer je wist dat je het woord ‘hoogbegaafd’ zou moeten uitspreken, maar had je schroom omdat je niet wist hoe het zou ontvangen [...]

Hoogbegaafd

01 september 2015|0 Commentaren

Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen en jongeren zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze grote nood aan begrip en een aangepaste begeleiding, zowel op [...]

Onderhandelen over regels en straffen

22 augustus 2015|0 Commentaren

Hoe je (niet) moet onderhandelen met hoogbegaafde kinderen! Hoogbegaafde kinderen, vooral als ze verbaal zeer onderlegd zijn, worden dikwijls vergeleken met advocaten: ze argumenteren alsof ze voor de rechter staan. Ze discussiëren over regels, over straffen, over het tijdstip om naar bed te gaan, zelfs over wat de pot [...]

Mindsettheorie wordt verkeerd gebruikt

16 juli 2015|0 Commentaren

Mindset is geen tool om kinderen zich goed te laten voelen! De ontdekker van de theorie van Growie en Fixie ligt wakker van het feit dat sommige mensen haar theorie misbruiken om kinderen een goed gevoel te geven over zichzelf. Professor Carol Dweck, hoogleraar psychologie aan de Stanford Universiteit, bedacht het concept na tientallen jaren van onderzoek naar hoe [...]

Als je zo slim bent, waarom ben je dan niet gelukkig?

01 juli 2015|0 Commentaren

Wie slim is en goed nadenkt over leven en carrière, is vaker succesvol. Maar zijn slimme mensen daardoor ook vaker gelukkig? Niets is minder waar. Onderzoek wijst er zelfs op dat de voorwaarden voor succes geluk juist in de weg staan. Raj Raghunathan kon het niet geloven en ging op [...]

Hoogbegaafdheid is een luxeprobleem?!

11 juni 2015|0 Commentaren

Tien mythes en vooroordelen over hoogbegaafde kinderen… Hoeveel van onderstaande mythes of vooroordelen ben je al tegengekomen in jullie strijd om een uitdagend leeraanbod op school te verkrijgen voor jullie hoogbegaafde kind? Mythe 1: Hoogbegaafde leerlingen hebben geen hulp nodig, die komen er zelf wel. Zou jij een topatleet [...]

De geschiedenis van het IQ in vogelvlucht

26 maart 2015|0 Commentaren

Mensen vertrouwen op IQ, maar eigenlijk is IQ onbetrouwbaar! In de paasvakantie van 2015 gingen we naar het Museum Dr. Guislain in Gent waar de tentoonstelling Karakterkoppen liep. Een gids leidde ons door de tentoonstelling en vertelde over hoe mensen vroeger dachten dat je aan de vorm van een hoofd kon bepalen [...]

Bekijk Big Hero 6 door andere ogen!

23 februari 2015|0 Commentaren

Familiefilms kunnen je helpen om in je gezin over hoogbegaafdheid te praten. Deze maand is een nieuwe Disneyfilm gelanceerd in de Vlaamse bioscopen: Big Hero 6. Het verhaal speelt zich af in een futuristische metropool genaamd San Fransokyo waar het veertienjarige genie Hiro Hamada woont. Hiro neemt graag deel [...]

Verborgen hoogbegaafdheid

01 februari 2015|0 Commentaren

Hoe kunnen leerkrachten voorkomen dat zij hoogbegaafdheid niet of pas heel laat signaleren? Over deze vraag is nog maar weinig gepubliceerd en Ben Daeter geeft in deze gids een aantal handreikingen. Hoogbegaafden vertellen zelf over het verborgen blijven van hun hoogbegaafdheid en welke impact dit heeft gehad. Ze geven ook [...]

Geef niet te snel het label ‘hoogbegaafd’!

19 januari 2015|1 Commentaar

Kind met hoog IQ? Plak er niet te snel label hoogbegaafd op Kinderen met een hoog IQ hebben niet per se meer emotionele en gedragsproblemen dan andere kinderen. Wie het label hoogbegaafdheid heeft gekregen, wél. Tot die opvallende conclusie kwamen onderzoekers van de KU Leuven na de eerste Vlaamse [...]

Asynchroniteit in het hoogbegaafde kind

16 december 2014|2 Commentaren

Laat het woord 'normaal' maar achterwege Het woord ‘normaal’ wordt vaak terloops gebruikt in de ontwikkelingspsychologie, maar dit woord heeft een aantal impliciete beperkingen. Uiteraard is ‘normaal’ een praktisch referentiepunt om te begrijpen hoe kinderen zich ontwikkelen, op welke manier en op welke leeftijd. Het kan een nuttig hulpmiddel [...]

De slimme onderpresteerder

01 december 2014|0 Commentaren

De slimme onderpresteerder is een boek van de Belgische Tania Gevaert. Zij is moeder van drie hoogbegaafde kinderen die allen te maken hebben gehad met onderpresteren in het onderwijs. Tania werd opvoedcoach en richtte de organisatie Gifted op, voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Haar website www.hoogbegaafdopvoeden.com groeide uit tot een [...]

Waarom durf je niet naar school te gaan?

11 november 2014|0 Commentaren

Waarom ben je gestopt met je hoogbegaafde kind te steunen in school? Als ouder zie je dat je hoogbegaafde kind zich verveelt, dat het apathisch wordt en dat het aan het onderpresteren gaat. En op een bepaald moment besluit je om iets te ondernemen. Je dacht eraan om een [...]

Een andere kijk op hoogbegaafdheid

01 november 2014|0 Commentaren

Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en dé hoogbegaafde bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je [...]

Faalplezier

01 september 2014|0 Commentaren

Hoeft falen altijd negatief te zijn? Kun je opvoeden zonder prestatiedruk centraal te stellen? Moeten kinderen graag naar school gaan? Door de jaren heen heb ik ontzettend veel over kinderen geleerd. In de eerste plaats van die kinderen zelf. Ik ben namelijk geen ervaren kinderpsychiater en heb ook geen kasten [...]

Wat een verspilling van talent

18 juni 2014|0 Commentaren

Wat riskeren we te verliezen als we kinderen niet uitdagen? Veel mensen denken dat het voor hoogbegaafde kinderen een luxe is in de klas, want dat is toch handig als alles makkelijk is? Maar wanneer de reguliere leerplannen niet stimulerend genoeg zijn om deze hongerige jonge hersenen te kunnen voeden, gaan [...]

Verrijking op school

13 mei 2014|0 Commentaren

Hoe is hoogbegaafd onderwijs bij jou op school georganiseerd? Als ik aan ouders vraag hoe hun hoogbegaafde kinderen op school geholpen worden, krijg ik tal van verschillende antwoorden. Dat gaat van helemaal niks, naar een boek lezen als ze vlugger klaar zijn, naar extra blaadjes als ze klaar zijn [...]

Hartstikke hoogbegaafd!

01 april 2014|0 Commentaren

Hartstikke hoogbegaafd! is een positief boek, waarin moeder en dochter hun (wetenschappelijke) kennis en ervaringen delen met hoogbegaafde kinderen en hun ouders. De teksten zijn toegankelijk geschreven van ouder tot ouder en van kind tot kind en doorspekt met herkenbare voorbeelden. Dit boek daagt daarom uit om samen de belangrijkste [...]

Verantwoordelijk voor huishoudelijke taken

01 april 2014|1 Commentaar

Leg jij je kind taken op in huis? Telkens opnieuw sta ik ervan versteld hoe weinig ouders hun kinderen taakjes laten doen in huis. Niet alleen ouders van kleine kinderen - dat kan je ergens nog begrijpen - maar ook ouders van tieners durven soms niet eens te vragen om een [...]

Ik kan het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Omgaan met faalangst voor hoogbegaafde kinderen In Nederland zijn meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar hoogbegaafd, net als jij. De meeste hoogbegaafde kinderen zijn nieuwsgierig, hebben een goed geheugen en veel interesses, én… zijn vaak perfectionistisch. Perfectionistisch zijn betekent dat je een taak of opdracht graag [...]

Je kunt het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Ondersteun hoogbegaafde kinderen die faalangstig zijn thuis of in de klas Meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar zijn hoogbegaafd. Naast het feit dat deze kinderen nieuwsgierig zijn, een snelle taalontwikkeling en veel interesses hebben, en beschikken over een goed geheugen en een sterk concentratievermogen, zijn ze [...]

Het gevaar van prijzen

18 oktober 2013|2 Commentaren

Welke boodschap geef jij aan je kind? Je kind komt bij je aankloppen met een leuke tekening. Wat zeg je dan? Misschien iets zoals: 'Waw, wat een mooie tekening! Jij wordt vast en zeker de volgende Picasso!' Herkenbaar, niet? Doen niet alle ouders dit? En is positieve bekrachtiging niet iets wat aangeraden [...]

Is het voor een cijfer?

01 juli 2013|0 Commentaren

Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie en presteren wordt in een prettig leesbare tekst met praktische [...]

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

01 april 2013|0 Commentaren

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals als leerkrachten, leerlingbegeleiders en pedagogen kunnen ook bijdragen aan een [...]

Gevoelig hoogbegaafd

01 januari 2013|0 Commentaren

Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek nodig, moeten verwerkt worden. [...]

Ben ik in beeld?

01 januari 2013|0 Commentaren

Dit is het eerste boek over beelddenken voor kinderen! Misschien heb jij zelf wel met beelddenken te maken. En heb je daarom dit boek in je handen. Om te leren hoe dat nou zit met jou. Dit boek legt je uit wat beelddenken is, hoe dat voelt, waar je moeite [...]

Hoogbegaafde pubers

01 december 2012|0 Commentaren

Een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge eisen stellen aan jezelf, niet weten hoe je moet studeren, twijfelen over een vervolgstudie, je anders voelen dan anderen… In dit boek komen hoogbegaafde jongeren aan het woord. Ze vertellen over hun leven thuis en op school, hun ervaringen met of juist zonder vrienden, hun idealen [...]

Ik ben hoogbegaafd

01 mei 2012|0 Commentaren

Hoogbegaafd zijn maar niet weten dat je hoogbegaafd bent, kan voor heel veel problemen zorgen. Dat ondervond Emma W. Brouwer. Ze wist haar leven lang al dat ze anders was, maar ze wist niet waarom. Ze wist wel dat het aan haar lag. Alles wat fout ging, lag aan haar. [...]

IQ 140

01 februari 2012|0 Commentaren

Een IQ van 140? Klinkt heerlijk, zal je denken, maar niet iedereen denkt er zo over. Lauren is hoogbegaafd en zit een jaar voor op de middelbare school. Ze voelt zich een buitenbeentje in de klasgroep. Evelien is de enige met wie ze graag optrekt en aan wie ze alles [...]

De 7 uitdagingen

01 januari 2012|0 Commentaren

Tijl Koenderink (*1981) heeft als 'ervaringsdeskundige' 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag 'Hoe moet je nu leren?' Na een reis door honderden boeken en na talloze gesprekken met [...]

Slimme Rick

01 januari 2012|0 Commentaren

Rick kijkt uit het raam. Op de achtergrond hoort hij zijn juf praten, maar buiten ziet hij hoe de vuilniswagen langs rijdt en containers leeft. Hij vraagt zich af hoe zo'n systeem nou werkt. Zou het zo zijn dat… Rick… Rick… Rick kijkt verstoord op en ziet dat het de [...]

Signaal

01 januari 2012|0 Commentaren

Biologen zijn het er nog niet over eens maar het lijkt erop dat de Zebra zijn strepen de ene keer gebruikt om op te gaan in het geheel als er gevaar dreigt en een andere keer juist om herkenbaar te zijn voor en tussen zijn soortgenoten. De biologen zijn een [...]

Hoogbegaafd en gelukkig

01 januari 2012|0 Commentaren

Als je… eindeloos leergierig en creatief bent, ver wilt gaan om dingen ten goede te keren, energiek en geconcentreerd kan werken, intens gevoelig bent, in staat om situaties intuïtief aan te voelen en de gevoelens van anderen feilloos te ontcijferen, de lat hoog legt, veel belang hecht aan eerlijkheid, integriteit [...]

Lees een boek per uur

01 oktober 2011|0 Commentaren

Hoe lees je supersnel en weet je toch wat er geschreven staat? Hoe kan je beter en makkelijker onthouden wat je gelezen hebt? Hoe kan je je makkelijker concentreren als je leest? Hoe onderscheid je de essentie van bijzaken? Hoe beleef je opnieuw plezier aan lezen? Door veel te lezen [...]

Ongekend hoogbegaafd

01 september 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid is tegenwoordig een bekend begrip. Maar hoe is het om hoogbegaafd te zijn? De kennis hierover is beperkt tot theoretische studies en tests. Wanneer er van hoogbegaafdheid sprake is, gaat het meestal óver de mensen, kinderen vaak, die hoogbegaafd zijn en hoe met hen om te gaan. Het [...]

Mijn kind is hooggevoelig

01 september 2011|0 Commentaren

Hooggevoeligheid - ook wel hoogsensitiviteit of HSP genoemd - komt voor bij 15 tot 20 procent van alle kinderen. Toch bestaan nog heel wat misverstanden rond deze karaktereigenschap, waardoor deze kinderen niet altijd de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Dit boek geeft een antwoord op vragen waarmee hoogsensitieve [...]

Hoogbegaafdheid bij kinderen

01 september 2011|0 Commentaren

Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is? Hoe kun je daar op school en thuis dan het beste mee omgaan? Wat betekent het voor een kind om hoogbegaafd te zijn? Is er een verschil tussen hoogbegaafdheid en talent? Hoe weet je of een kind onderpresteert of gewoon niet [...]

Jij kan beter!

01 september 2011|0 Commentaren

Van sommige kinderen en jongeren gaan de schoolresultaten en de inspanningen die ze leveren er schooljaar na schooljaar op achteruit, terwijl iedereen er eigenlijk van overtuigd is dat ze best wel slim zijn. Over deze kinderen zeggen leerkrachten vaak: 'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit!' [...]

Zeno en co

01 september 2011|0 Commentaren

Zeno is hoogbegaafd, maar hij vindt naar school gaan niet altijd zo leuk. Wat moet hij doen als hij bang is om iets verkeerds te doen? Of als de les te langzaam gaat? Of wanneer hij niets nieuws leert? En wat als hij door zijn klasgenootjes verkeerd begrepen wordt? Al [...]

Gelukkig hoogbegaafd

01 juli 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een hoog IQ, ze zijn ook nog extra gevoelig en creatief. Ze aanschouwen de wereld op hun eigen manier. Door deze kinderen op een passende manier te begeleiden geef je ze de wereld cadeau. In het boek ‘Gelukkig hoogbegaafd’, geeft de auteur handen en [...]

Giga Gertie 2

01 mei 2011|0 Commentaren

Een vijfjarige in groep vijf? Nee, dat heeft haar nieuwe meester nog nooit meegemaakt. Maar Gertie Bemelmans is dan ook niet de eerste de beste: ze is klein, slim, dapper, grappig, vreselijk eigenwijs en ze heeft maar liefst twee klassen overgeslagen. Haar bijnaam is niet voor niets GigaGertie. Dit schooljaar [...]

Mindset, de weg naar een succesvol leven

01 maart 2011|0 Commentaren

De wereldberoemde psychologe Carol Dweck van Stanford University heeft, na tientallen jaren onderzoek naar prestatie en succes, een baanbrekend begrip ontdekt: de kracht van onze mindset. Dweck legt uit dat het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die voor succes zorgen, maar ook onze statische of op groei [...]

IQ te koop!

01 februari 2011|0 Commentaren

Slim zijn? Heerlijk. Makkelijk mee kunnen op school, in de winkel snel het wisselgeld kunnen berekenen? Hartstikke handig. Maar wat als je IQ stukken hoger is dan dat van je leeftijdsgenoten? Als je thuis de krant leest terwijl de klas ik-maan-roos-vis leert? Als je uitgemaakt wordt voor studiebol terwijl [...]

Onderpresteren op de basisschool

01 januari 2011|0 Commentaren

Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen op massale inschrijving en het woord maakt in ieder gezelschap [...]

Slim zijn

01 januari 2011|0 Commentaren

In Slim zijn worden veel facetten van hoogbegaafdheid behandeld. Wat is hoogbegaafdheid en hoe herken je dit bij kinderen? Waar kunnen deze kinderen tegenaan lopen? Hoe ga je daar als ouder, leerkracht of docent mee om. Hoe herken je een onderpresteerder of een kind met buikpijn van verveling. Hoe zit het [...]

Leren.Hoe?Zo!

01 januari 2011|0 Commentaren

Wat zijn de geheimen van een goed geheugen? Hoe word je een examenexpert? Hoe stel je een efficiënte studieplanning op? Hoe zet je faalangst buitenspel? 'Leren leren' is meer dan 'leren studeren' alleen. Het is het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot leren. Leren. Hoe? Zo! [...]

De Hoogbegaafdheid Survivalgids

01 oktober 2010|0 Commentaren

Ben je meestal als eerste klaar in de klas? Vind je de huistaken die je krijgt te gemakkelijk? Maak je je vaak zorgen? Voel je je vaak alleen en onbegrepen? Verwacht iedereen dat je schitterende cijfers haalt op school? Misschien werd bij jou wel vastgesteld dat je hoogbegaafd bent, [...]

Giga Gertie 1

01 juni 2010|0 Commentaren

'Dat kan ik, dat wil ik, dat doe ik!' roept de vijfjarige Gertie Bemelmans als ze halverwege het schooljaar van de kleuterklas naar groep 4 (2de lj.) mag verhuizen. De oudere kinderen zijn stomverbaasd als het kleine meisje hun klas binnen wandelt en maken het haar niet gemakkelijk. Maar [...]

De Hoogsensitiviteit Survivalgids

01 januari 2010|0 Commentaren

Ben je snel ontroerd? Heb je bergen fantasie? Is eerlijkheid voor jou van het allergrootste belang? Merk je vaak heel veel details op? Ben je gevoelig voor de stemming van anderen? Ben je geregeld overprikkeld? Hou je van stilte en rust? Voel je je soms anders dan anderen? Doen [...]

  • Het vollehoofdenboek werkboek

Het vollehoofdenboek

01 januari 2010|0 Commentaren

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook [...]

Drive

01 januari 2010|0 Commentaren

Vergeet alles wat je weet over hoe je mensen moet motiveren - het zit anders in elkaar dan je dacht. Gebaseerd op tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek naar de menselijke motivatie bewijst Daniel Pink dat wat altijd voor waar werd aangenomen helemaal niet klopt: je kunt mensen niet motiveren met een [...]