Hoe kunnen leerkrachten voorkomen dat zij hoogbegaafdheid niet of pas heel laat signaleren? Over deze vraag is nog maar weinig gepubliceerd en Ben Daeter geeft in deze gids een aantal handreikingen. Hoogbegaafden vertellen zelf over het verborgen blijven van hun hoogbegaafdheid en welke impact dit heeft gehad. Ze geven ook suggesties om te voorkomen dat bij anderen in de toekomst hun hoogbegaafdheid verborgen blijft.

Op basis van deze verhalen geeft de auteur een aantal handvatten aan leerkrachten, zodat zij hoogbegaafdheid tijdig kunnen signaleren en er adequaat mee om kunnen gaan. Hij gaat uitvoerig in op de kwestie van het tijdig inspringen op een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong van een kind, onder andere met behulp van suggesties voor een observatieverslag. In nagenoeg alle levensverhalen komen de onderwerpen onderpresteren, onbekendheid met hoogbegaafdheid en faalangst aan de orde. Deze onderwerpen krijgen dan ook uitvoerig de aandacht.

Leerkrachten (en ook toekomstige leerkrachten) kunnen deze gids gebruiken om hun onderwijs zo in te richten dat zij alert zijn en hoogbegaafdheid tijdig signaleren. Daarnaast kunnen ook volwassenen die menen dat ze met een verborgen hoogbegaafdheid te maken hebben herkenning vinden.

De auteurs:

Ben Daeter (1940) heeft jarenlang diverse functies vervuld in het onderwijs. Van jongs af aan schreef hij al veel artikelen. Tegenwoordig schrijft hij veel voor Pianowereld. Voor dit tijdschrift interviewt hij om de twee maanden Marietta Petkova over tips voor mooi(er) pianospel.

Ben Daeter heeft zo’n twintig boeken op zijn naam staan, waaronder enkele biografieën. Hij houdt ervan om zich, met hulp van zijn vrouw Elvira, gedurende een bepaalde periode grondig te verdiepen in een persoon. Hij publiceerde over vooraanstaande pianisten: Wibi Soerjadi (25 jaar concertpianist, verschenen bij Tirion Uitgevers) en Daniel Wayenberg (70 jaar concertpianist en een boek ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag), en een vriendenboek voor mr. Pieter van Vollenhoven (1939) ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag (verschenen bij uitgeverij Unieboek).

Titel:
Verborgen hoogbegaafdheid
Een gids voor leerkrachten

Auteur:
Ben Daeter

Uitgeverij:
Koninklijke Van Gorcum BV, Assen, © 2015

ISBN:
978-90-232-5209-2

Bestel uw boek hier!