Testen

01 januari 2016|0 Commentaren

Heeft het zin je kind te laten testen op hoogbegaafdheid? Veel ouders van hoogbegaafde kinderen vragen zich af of het wel zinvol is om hun kind te gaan testen. Ze hebben al langer een vermoeden van hoogbegaafdheid bij hun kind of van een ontwikkelingsvoorsprong bij hun kleuter, maar durven [...]

Onderpresteren

01 januari 2016|1 Commentaar

Hoe kan je onderpresteren bij je hoogbegaafde kind herkennen en omkeren? Zomaar even tussendoor een slecht cijfer halen op één of meerdere vakken is een onvoldoende basis om van onderpresteren te kunnen spreken. Onderpresteren is ook niet als je kind minder hoge cijfers behaalt dan jij had verwacht, als [...]

Versnellen

01 januari 2016|0 Commentaren

Een jaar overslaan, doe je er goed aan of niet? Heel veel leerkrachten, maar ook ouders, hebben een aversie tegen versnellen van hoogbegaafde of hoogintelligente kinderen in het basisonderwijs. Zij vrezen dat er later, bij de overgang naar het secundair onderwijs, problemen zullen optreden. Uit onderzoek blijkt dat deze [...]

Mindset

01 januari 2016|0 Commentaren

Ik wil mijn kind niet vertellen dat het hoogbegaafd is. Maar is dat wel goed? Veel mensen die te horen hebben gekregen dat hun kind hoogbegaafd is, weten niet of en hoe ze dit dan moeten vertellen aan het kind zelf. Velen zijn bang dat het kind verwaand zal [...]

Baby’s, peuters en kleuters

01 januari 2016|0 Commentaren

Kan een kleuter al hoogbegaafd genoemd worden? Bij peuters en kleuters spreekt men niet van hoogbegaafdheid, maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Veelal worden ouders, wanneer ze schoorvoetend het woord ‘hoogbegaafd’ durven in de mond te nemen tegen de leerkracht van hun peuter/kleuter, met deze term de mond gesnoerd: ‘Hoogbegaafdheid bij [...]

Hoogsensitiviteit

01 januari 2016|0 Commentaren

Is elke hoogbegaafde ook hoogsensitief? Mijn idee van hooggevoeligheid is niet meteen waar de meeste mensen aan denken als ze dit begrip in de mond nemen. Meestal komen er door dit woord spontaan gedachten op als gevoeligheid voor licht, voor geluid, voor vervelende etiketjes in de kleren, sokken die [...]

Misdiagnoses algemeen

01 januari 2016|4 Commentaren

Hoe komt het dat zoveel hoogbegaafden een misdiagnose krijgen? Je herkent het misschien wel: je komt bij het eerste oudercontact van je zoon en de leerkracht vertelt dat je kind wel héél energiek is, dat het helemaal niet kan stilzitten, dat het hangt op zijn stoel of soms erop [...]

Misdiagnose autisme

01 januari 2016|1 Commentaar

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op autisme? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

Misdiagnose AD(H)D

01 januari 2016|0 Commentaren

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op AD(H)D? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

Communicatie met je kind

01 januari 2016|0 Commentaren

Hoe communiceer je met je hoogbegaafde kind of leerling? Hoogbegaafde kinderen communiceren door hun anders-denken op een andere manier met andere kinderen en volwassenen. Hoe ga je als ouder of leerkracht om met hoogbegaafde kinderen en hoe begeleid je hen bij de ontwikkeling van communicatieve/sociale vaardigheden? Hoe trap je niet in [...]

Communicatie met school

01 januari 2016|0 Commentaren

Hoe communiceer je met de leerkracht van je hoogbegaafde kind? Veel ouders, maar vaak ook de leerkrachten, klagen over gebrekkige communicatie op school. Daardoor ontstaan frustraties, wrijvingen en dikwijls ook misverstanden. Een goede communicatie op school voorkomt problemen of zorgt ervoor dat probleemgedrag, leerproblemen of problemen door verveling vlugger en [...]

Types hoogbegaafde leerlingen

01 januari 2016|3 Commentaren

Welke types van hoogbegaafde leerlingen herken jij in je klas? Je kent wel de ideale leerling die iedereen in zijn klas wil hebben. Een braaf hoogbegaafd kind dat goed meewerkt, mooie punten haalt, zijn werk netjes en nauwkeurig afmaakt en geliefd is bij zowel leerkracht als leerlingen. Zo’n kind [...]

Multipotentialiteit en ‘early emergers’

01 januari 2016|0 Commentaren

Hoe een studierichting te kiezen wanneer je hoogbegaafd bent? De proefpersonen uit het onderzoek van Terman hadden heel veel moeite om hun buitengewone intellectuele vaardigheden om te zetten in zinvolle, productieve jobs. Nog steeds ervaren jonge hoogbegaafde volwassenen problemen in het nemen van beslissingen omtrent studie- en jobkeuze. Multipotentialiteit [...]

‘Beelddenken’

01 januari 2016|0 Commentaren

Hebben alle hoogbegaafden een voorkeur voor visuele informatieverwerking? Wisten jullie eigenlijk dat er twee verschillende manieren van informatieverwerking zijn? Zelf heb ik altijd gedacht dat iedereen op dezelfde manier dacht als ikzelf, dat iedereen de informatie die binnenkomt op een visuele manier verwerkt. Groot was mijn verbazing dat dit niet [...]