Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen op massale inschrijving en het woord maakt in ieder gezelschap een levendige discussie los.

Niet alleen hoogbegaafde kinderen, maar ook leerlingen van gemiddelde intelligentie kunnen om allerlei redenen ontmoedigd raken en afhaken. Als het leren langere tijd stagneert, kan een taai gedragspatroon de kop opsteken. Gedrag dat de schoolloopbaan en het zelfvertrouwen van het kind beschadigt. Gelukkig is hier op de basisschool al veel tegen te ondernemen.

Ouders en leerkrachten zien vaak wel dat er iets misgaat, met nadelige gevolgen voor de kinderen, maar ze hebben er geen antwoord op. Dit boek brengt helder in kaart hoe je onderpresteren herkent, wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er aan kunt doen.

Onderpresteren op de basisschool is een toegankelijk boek dat leerkrachten en ouders inspireert en ondersteunt bij het begeleiden van het leerproces. Met behulp van het model van de Leercirkel kun je werkhoudingsproblemen signaleren en onderpresteren voorkomen: je ziet waar het leren vastloopt en hoe je er weer een positieve draai aan kunt geven.

De auteurs:

Saskia Bruyn is jurist, mediator, vormgever en psycholoog in opleiding aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast is zij werkzaam als journalist/tekstschrijver en illustrator.

Zij heeft ervaring met onderpresterende kinderen, hun ouders en de gevolgen op school en thuis.

Recensie:

Saskia Bruyn heeft al een boek geschreven over onderpresteren samen met Monique Schaminée, maar dat boek was toegespitst op leerlingen van het secundair onderwijs (voortgezet onderwijs) en specifiek naar ouders gericht. Met dit nieuwe boek probeert ze het ‘pre-onderpresteren’ dat op de basisschool veel voor komt en aan het serieuze onderpresteren in het secundair aan te pakken en te voorkomen. Het zijn kinderen die al afgehaakt hebben of zich op een zijspoor bevinden. Ze kijkt hier naar de wortels van het gedrag zodat je vroeg genoeg kan signaleren en tijdig genoeg kan ingrijpen. Hier kan je als leerkracht of als ouder nog allerlei strategieën inzetten om het leerproces weer vlot te trekken.

Het boek is iets technischer en wetenschappelijker onderbouwd dan haar vorig boek. Weet ook dat het boek niet specifiek handelt over hoogbegaafde leerlingen, maar over onderpresterende leerlingen in het algemeen met enige aandacht voor hoogbegaafdheid terzijde. Toch kan het je als leerkracht praktisch op weg helpen om zo’n kinderen te herkennen en te gaan begeleiden.

Titel:
Onderpresteren op de basisschool

Auteur:
Saskia Bruyn

Uitgeverij:
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum, Assen, ©2011

ISBN:
978-90-232-4766-1

Bestel uw boek hier!