Het begrip ‘onderpresteren’ wordt vaak alleen geassocieerd met hoogbegaafde kinderen. Ten onrechte, want ieder kind kan onderpresteren. En dat betekent verlies: verlies aan toekomstperspectief, leer/werkplezier, zelfrespect en levensvreugde. Het op een goede manier aanpakken van onderpresteren kan dit verlies voorkomen en omzetten in winst voor het kind, het gezin en voor de maatschappij in het geheel. Want mensen die hun mogelijkheden benutten zijn gezonder en productiever.

De juiste aanpak begint bij de ouders. Zij moeten zichzelf en hun rol kritisch en eerlijk onder ogen durven zien. Pas als zij veranderen, kan hun kind dat ook.

Onderpresteren is een praktisch boek. Het geeft antwoord op vragen als: Wat is onderpresteren precies en hoe herken je het? Waarom liegen onderpresteerders en hoe kun je daarmee omgaan? Welke rol spelen ouders bij het ontstaan en in stand houden van onderpresteren? Hoe verhoudt onderpresteren zich tot faalangst? Wat is de beste opstelling voor ouders van kinderen op de basis- en middelbare school? Hoe kun je je kind effectief motiveren?

De auteurs:

Saskia Bruyn is jurist, mediator, vormgever en psycholoog in opleiding aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast is zij werkzaam als journalist/tekstschrijver en illustrator.

Monique Schaminée specialiseerde zich na een carrière in het middelbaar en basisonderwijs in het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Zij biedt voor deze doelgroep verrijkingsklassen en andere activiteiten aan. Ook werkt zij als leerkracht binnen het Leonardo-onderwijs.

Beide auteurs hebben ervaring met onderpresterende kinderen, hun ouders en de gevolgen op school en thuis.

Recensie:

Stukje uit het voorwoord in het boek zelf, van de hand van Dr. W.A.M. Peters (en waar ik volledig kan achterstaan):

Het belang van dit boek is dat het ouders niet alleen confronteert met deze realiteit en met hun eigen rol, maar dat het ze ook praktische handvatten geeft om iets voor hun kinderen te doen. Want de invloed van ouders is groot. Het voorbeeld dat zijn leven, wordt hoe dan ook door hun kinderen overgenomen. Is je kind een chaoot? Kijk dan eens naar je eigen bureau. Een passieve houding bij het kind kan door ouders onbewust gefaciliteerd worden. De ouders spannen zich in om de schoolresultaten van hun kind te verbeteren, maar zullen nooit slagen om dat het niet hùn werk is dat ze proberen te doen. Ze gaan door tot het bittere einde, en dat komt in de vorm van een crisis zoals een echtscheiding. Met de juiste aanpak is meestal te voorkomen dat de zaken zo uit de hand lopen. Ik hoop dat dit boek daaraan kan bijdragen. Zelf heb ik het met plezier gelezen en ik wens u hetzelfde.

Titel:
Onderpresteren
Help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken

Auteur:
Saskia Bruyn en Monique Schaminée

Uitgeverij:
Uitgeverij SWP, Amsterdam, ©2009

ISBN:
978-90-8850-078-7

Bestel uw boek hier!