Van sommige kinderen en jongeren gaan de schoolresultaten en de inspanningen die ze leveren er schooljaar na schooljaar op achteruit, terwijl iedereen er eigenlijk van overtuigd is dat ze best wel slim zijn. Over deze kinderen zeggen leerkrachten vaak: ‘Het zit er wel in, maar het komt er niet uit!’

Heb jij ook zo’n kind, thuis of in de klas? Dan kreeg je dit boek net op tijd in handen. Er is namelijk wel degelijk iets te doen aan onderpresteren!

  • Ben jij ook die eindeloze veldslagen die je levert om je kind aan de slag te krijgen meer dan beu?
  • Ga jij ook met lood in de schoenen naar oudermomenten op school?
  • Maak ook jij je zorgen over de toekomst van je ‘luie’ kind?
  • Ben ook jij bang dat je kind straks zonder (geschikt) diploma de arbeidsmarkt op moet?
  • Voel ook jij je uitgeput en wanhopig?
  • Is ook jouw kind onhandelbaar, onverschillig of depressief?

Dit bijzonder vernieuwende boek legt op verhelderende wijze uit wat onderpresteren precies is, en waarom het juist bij intelligentere kinderen en jongeren vaker voorkomt. Het toont aan dat onderpresteren niet zomaar een ‘afwijking’ is, maar wel het gevolg van factoren die jullie samen in de hand hebben. Lees dit boek en buig, met een flinke portie doorzettingsvermogen, de schijnbaar uitzichtloze situatie van het onderpresteren om! Met als gevolg betere resultaten, geruststellende rapporten, een geschikt diploma en een toekomst vol kansen…

De auteurs:

Tessa Kieboom is de autoriteit op het gebied van hoogbegaafdheid en onderpresteren in ons taalgebied. Ze is de auteur van veelgelezen boeken over hoogbegaafdheid en directeur van het bekende Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) in Antwerpen.

Recensie:

In dit boek bespreekt de auteur, directeur van het Antwerpse Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO), de problematiek van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen. Het eerste deel linkt onderpresteren aan hoogbegaafdheid. De auteur belicht hier vooral de kenmerken van hoogbegaafdheid, en legt in mindere mate verbanden met onderpresteren. Het tweede deel gaat dieper in op het onderpresteren. De auteur legt haarfijn, aan de hand van zeer concrete voorbeelden, uit wat onderpresteren eigenlijk is, welke de kenmerken zijn, hoe een kind een onderpresteerder geworden is of wordt… In een laatste, praktijkgericht deel legt de auteur uit hoe je als opvoeder het onderpresteren kan aanpakken. Ze bespreekt hier kritisch een aantal belangrijke items zoals het belonen en straffen, het houden van goede gesprekken, tips bij een goede studiemethode enz. Het boek besluit met een aantal zeer algemene tips. Hier laat de auteur de kans liggen om zeer concrete tips te geven voor ouders en leerkrachten die geconfronteerd worden met onderpresteerders. Een toegankelijk boek over deze materie. Grote letter; met bronnenlijst. Verlucht met figuren.

Titel:
‘Jij kan beter’
Als je kind een onderpresteerder is

Auteur:
Tessa Kieboom

Uitgeverij:
Witsand Uitgevers, Antwerpen, ©2012

ISBN:
978-94-9038-256-8

Bestel uw boek hier!