• Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is?
  • Hoe kun je daar op school en thuis dan het beste mee omgaan?
  • Wat betekent het voor een kind om hoogbegaafd te zijn?
  • Is er een verschil tussen hoogbegaafdheid en talent?
  • Hoe weet je of een kind onderpresteert of gewoon niet zo goed kan leren?
  • Waar vind je goede scholen, opleidingsmogelijkheden, geschikte leerstof, diagnostiek, advies en begeleiding?

Op deze en andere vragen gaan de auteurs van dit boek in. Een combinatie van heldere theorie en voorbeelden uit de praktijk geeft een handreiking voor ieder die met hoogbegaafde kinderen te maken heeft en daar graag zorgvuldig mee omgaat.

De auteurs:

Franz Mönks is buitengewoon hoogleraar emeritus voor Psychologie en Pedagogiek van het Begaafde Kind aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en wordt de ‘pionier van het Europese Begaafdheidsonderzoek’ genoemd. Hij was vicepresident van de World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) en president van de European Council for High Ability (ECHA). Hij richtte het aan de Radboud Universiteit verbonden Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) op. Dit centrum huisvest een adviespraktijk voor ouders en leerkrachten en verzorgt bijscholingscursussen. Tevens riep hij de eerste Europese opleiding voor specialist begaafdenonderwijs in het leven. Hij schreef vele boeken en artikelen over hoogbegaafdheid en ontwikkelingspsychologie.

Irene Ypenburg is counselor, auteur en kunstenaar. Ze schreef talloze artikelen, o.a. in Het Parool en NRC Handelsblad, en een aantal boeken over psychologie, met name over hoogbegaafdheid en multiculturalisme. In 1991 richtte zij de onderwijsuitgave VOORUIT op, de eerste Nederlandse uitgave met leerstof voor hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs, waarvan zij hoofdredacteur en aanvankelijk ook vormgeefster was. Ze was hoofdredacteur en vormgeefster van de Newsletter van de European Council for High Ability.

Recensie:

Howard Gardner is hoogleraar cognitie en onderwijs aan de Harvard Graduate School of Education en hoogleraar neurologie aan de Boston University School of Medicins.

Titel:
Hoogbegaafdheid bij kinderen

Auteur:
Franz Mönks, Irene Ypenburg

Uitgeverij:
Uitgeverij Boom, Amsterdam, © 2011

ISBN:
978-94-6105-621-4

Bestel uw boek hier!