Een kangoeroeklas, hoe organiseer je dat?

In jouw school is er misschien al heel wat aandacht voor hoogbegaafde leerlingen. Meestal hebben deze kinderen genoeg uitdaging met het compacten en verrijken dat al wordt aangeboden. Helaas komen sommige hoogbegaafde kinderen hiermee nog altijd niet aan hun trekken en zoeken ze naar nóg meer! En dan denk je aan een kangoeroeklas. Of misschien heeft jouw school al een plusklas, maar loopt het niet altijd van een leien dakje?

Je start er als leerkracht met heel veel energie aan, maar algauw blijken er obstakels op de weg te staan. Het kan gebeuren dat de rest van het lerarenteam het niet ziet zitten om een kangoeroewerking op te starten. Of het wordt stiefmoederlijk behandeld door je collega’s en keer op keer gaat de klas niet door omdat er een uitstap gepland is, net op dat uur. Misschien heb je zelf nog te weinig kennis over hoogbegaafdheid en ontbreekt het je aan ideeën? Na een jaar zijn misschien al je ideeën op en je kan toch moeilijk twee keer hetzelfde project geven aan die leerlingen? En wat zijn dan goede ideeën? Welke ideeën hebben weinig voorbereiding nodig? Misschien heb je al heel wat materiaal aangekocht, maar besef je pas achteraf dat het helemaal geen goed verrijkingsmateriaal was. En je budget is al zo beperkt. Maar wat is dan goed (en goedkoop) materiaal? Je weet helemaal niet wie er juist in thuishoort, waarom die ene leerling wel en de andere niet? En dan heb je nog die ouders, een mama die eist dat haar zoon er moét aan deelnemen! Je trapt van de ene valkuil in de andere. Het gevolg is vaak dat die ene leerkracht die in het begin superenthousiast was, heel veel energie verliest en er uiteindelijk de brui aan geeft. En niemand neemt het van je over…

Ben je van plan om een verrijkingsklas te organiseren en je kunt hierbij wel wat hulp gebruiken, dan kunnen wij jullie helpen in het opzetten van een kangoeroe- of pluswerking.
Dan blijf jij je energie houden, meer zelfs, je kríjgt er energie van. Je beseft allicht wel zelf hoeveel voldoening het je zou geven als je een blij gezicht ziet bij zo’n hoogbegaafd kind of als een tevreden ouder je een complimentje geeft. Met onze hulp leer je meteen hoe een goede, degelijke kangoeroewerking kan opgezet worden en ben je meteen goed voor de volgende jaren. Want het stopt niet na één jaar. Volg je ons traject dan koop je gegarandeerd minder materiaal aan dat achteraf verkeerd blijkt te zijn.

Voorafgaand gesprek

Voorafgaand vindt een gesprek plaats met de directie waarbij een aantal vragen worden verduidelijkt:

  • Wat wordt momenteel op school al gedaan voor hoogbegaafde leerlingen?
  • Wat is de reeds aanwezige kennis over hoogbegaafdheid op uw school?
  • Wat is de eventuele draagkracht van de school?
  • Wie wenst mee te werken aan het opzetten van een verrijkingsklas?
  • Wie heeft al een opleiding gevolgd rond hoogbegaafdheid, verrijkingsklassen,…?

Let wel: een kangoeroeklas is de kers op de taart. Een school moet eerst en vooral inzetten op voldoende begeleiding en differentiatie binnen de klas. Pas als dit sterk genoeg is ontwikkeld in de school kan je gaan denken aan een verrijkingsklas. Dit gaan we dus peilen in dit voorafgaand gesprek.

Bijeenkomsten

De directie stelt daarna een werkgroep samen bestaande uit de directie, de zorgcoördinator en de leerkracht(en) die de verrijkingsklas gaat(n) begeleiden. Na afloop van iedere bijeenkomst schrijft de begeleider een verslag van het desbetreffende onderdeel zodat in de laatste bijeenkomst kan worden vastgelegd wat in het beleidsplan moet komen.

Er worden 6 bijeenkomsten gepland en elke bijeenkomst duurt ongeveer 2 uur.

  • Doelstellingen bepalen
  • Toelatingscriteria bepalen
  • Organisatie binnen de school
  • Draagvlak creëren in de school
  • Informeren van ouders en leerlingen
  • Inhoud van de verrijkingsklas
  • Evaluatie van de verrijkingsklas
  • Leerstijl hoogbegaafde leerlingen
  • Materialen voor een verrijkingsklas
  • Inzetten strategische denkspellen
  • Inzetten coöperatieve spelen
  • Succesvolle intelligentie van Sternberg met Vooruitwerklabboek
  • Taxonomie van Bloom als verrijkingsmethode
  • Denkhoeden De Bono
  • Filosoferen
  • TASC-model
  • Meervoudige intelligentietheorie van Gardner

Terugkoppeling naar leerkrachtenteam

De werkgroep koppelt zelf terug naar het leerkrachtenteam waarbij na elke bijeenkomst telkens een samenvatting gegeven wordt op een teamvergadering.

Evaluatie

Ongeveer een half jaar na het implementeren van de verrijkingsklas wordt nog een bijkomende vergadering gepland voor het evalueren ervan. In deze bijeenkomst worden de knelpunten besproken die in de startfase naar voren zijn gekomen.

Tarieven

Wij zijn ervan overtuigd dat wij met bovenstaand begeleidingstraject iets waardevols te bieden hebben. Aangezien dit echter het eerste jaar is dat we dit aanbieden, willen wij dit voor het schooljaar 2017-2018 aanbieden aan een pilot-prijs. Elke school die zich aanmeldt voor dit schooljaar, kan dit begeleidingstraject aan een instapprijs verkrijgen.

  • (telefonisch) kennismakingsgesprek: gratis
  • totaal begeleidingstraject Verrijkingsklas: pilot-prijs € 1200,- forfait (excl. 21% BTW) (i.e. €1452,- incl. BTW)
  • transportvergoeding: € 0,35/km

Van het traject ‘Verrijkingsklas’ wordt een factuur opgemaakt. Dit bedrag kan ofwel in verschillende termijnen worden betaald of in één keer.

Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op of per mail.
tel. 0032 (0) 9 398 06 33 of mail naar info@hoogbloeier.be.