Kleuters die nét iets meer kunnen

10 juni 2017|3 Commentaren

Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een boeiende uitdaging. Zo'n kleuter kan nét iets meer aan. Maar hoe kan je dit kind blijven prikkelen en inspireren, zodat het (weer) zin [...]

Opvoeden met positive discipline

01 januari 2017|0 Commentaren

Al meer dan 30 jaar is ‘Positive Discipline’ het standaardwerk in Amerika voor volwassenen die met kinderen werken. Geschreven door Jane Nelsen, bekend psycholoog, trainer en moeder van zeven kinderen. De sleutel tot succes voor iedereen die met kinderen werkt is [...]

Hoogbegaafd leven van 0 tot 100 jaar

01 mei 2016|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen en volwassenen denken, leren en werken anders. Ze beschikken over uitzonderlijke eigenschappen en talenten. De maatschappij is helaas ingesteld op 'de gemiddelde mens' en dat kan lastig zijn als jij niet gemiddeld bent. Om als hoogbegaafde je draai [...]

Slim onderpresteren aanpakken

01 april 2016|0 Commentaren

Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven [...]

Mind the map

01 oktober 2015|0 Commentaren

Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende noteerstrategieën en [...]

Hoogbegaafd

01 september 2015|0 Commentaren

Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen en jongeren zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze [...]

Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren

01 september 2015|0 Commentaren

Herken je dit op school of thuis? Leerlingen lijken niet geïnteresseerd of zetten na 15 minuten de klas op stelten? De leerling die het zo goed deed bij jou, klapt dicht bij een collega of omgekeerd? Je batterijen raken helemaal [...]

Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen

01 september 2015|0 Commentaren

Talentontwikkeling staat volop in de belangstelling; scholen kunnen goede leerlingen kwijtraken als ze niet alert zijn op de leerbehoeften van deze groep. Daarmee groeit de belangstelling voor onderwijs dat leerlingen uitdaagt om hun kwaliteiten optimaal te ontwikkelen. Er zijn steeds [...]

Als je zo slim bent, waarom ben je dan niet gelukkig?

01 juli 2015|0 Commentaren

Wie slim is en goed nadenkt over leven en carrière, is vaker succesvol. Maar zijn slimme mensen daardoor ook vaker gelukkig? Niets is minder waar. Onderzoek wijst er zelfs op dat de voorwaarden voor succes geluk juist in de weg [...]

Ready-to-use resources for Mindsets in the classroom

01 juli 2015|0 Commentaren

Ready-to-Use Resources for Mindsets in the Classroom provides educators with tools they need to help students change their thinking about their abilities and potential. The book features ready-to-use, interactive tools for students, teachers, parents, administrators, and professional development educators. Parent resources [...]

Verborgen hoogbegaafdheid

01 februari 2015|0 Commentaren

Hoe kunnen leerkrachten voorkomen dat zij hoogbegaafdheid niet of pas heel laat signaleren? Over deze vraag is nog maar weinig gepubliceerd en Ben Daeter geeft in deze gids een aantal handreikingen. Hoogbegaafden vertellen zelf over het verborgen blijven van hun [...]

De slimme onderpresteerder

01 december 2014|0 Commentaren

De slimme onderpresteerder is een boek van de Belgische Tania Gevaert. Zij is moeder van drie hoogbegaafde kinderen die allen te maken hebben gehad met onderpresteren in het onderwijs. Tania werd opvoedcoach en richtte de organisatie Gifted op, voor begeleiding [...]

Een andere kijk op hoogbegaafdheid

01 november 2014|0 Commentaren

Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en dé hoogbegaafde bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door [...]

Faalplezier

01 september 2014|0 Commentaren

Hoeft falen altijd negatief te zijn? Kun je opvoeden zonder prestatiedruk centraal te stellen? Moeten kinderen graag naar school gaan? Door de jaren heen heb ik ontzettend veel over kinderen geleerd. In de eerste plaats van die kinderen zelf. Ik [...]

Slimmer dan je ouders

01 april 2014|0 Commentaren

Kinderen die slimmer zijn dan hun ouders kunnen te maken krijgen met verschillende problemen. In ons taalgebied is daar nog nauwelijks aandacht aan besteed. In Slimmer dan je ouders geeft Ben Daeter een overzicht van verschillende groepen kinderen die slimmer [...]

Hartstikke hoogbegaafd!

01 april 2014|0 Commentaren

Hartstikke hoogbegaafd! is een positief boek, waarin moeder en dochter hun (wetenschappelijke) kennis en ervaringen delen met hoogbegaafde kinderen en hun ouders. De teksten zijn toegankelijk geschreven van ouder tot ouder en van kind tot kind en doorspekt met herkenbare [...]

Ik kan het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Omgaan met faalangst voor hoogbegaafde kinderen In Nederland zijn meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar hoogbegaafd, net als jij. De meeste hoogbegaafde kinderen zijn nieuwsgierig, hebben een goed geheugen en veel interesses, én… zijn vaak perfectionistisch. [...]

Je kunt het!

01 maart 2014|0 Commentaren

Ondersteun hoogbegaafde kinderen die faalangstig zijn thuis of in de klas Meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar zijn hoogbegaafd. Naast het feit dat deze kinderen nieuwsgierig zijn, een snelle taalontwikkeling en veel interesses hebben, en beschikken [...]

100 ideas for secondary teachers – Gifted and talented

01 februari 2014|0 Commentaren

The school budget for gifted and talented provision may have been reduced, but the expectation and need for it is higher than ever. This brand new title in the bestselling 100 Ideas series includes enrichment activities and teaching and management [...]

Differentiëren is te leren

01 december 2013|0 Commentaren

Elke dag staan leerkrachten voor de uitdaging het beste in alle kinderen naar boven te halen. Hoe realiseren zij dat? Hoe komen ze in een groep van pakweg dertig leerlingen tegemoet aan de verschillende behoeftes, talenten en leervoorkeuren? Dit praktisch [...]

Leren zichtbaar maken

01 november 2013|0 Commentaren

Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. Daarnaast bevat het de grootste verzameling van evidence-based onderzoek over wat grote impact heeft op het verbeteren van leren. Dit boek, Leren [...]

Brein bedriegt

01 oktober 2013|0 Commentaren

Een boek over het Aspergersyndroom zonder het woord 'Asperger' in de titel: het was een doordachte maar gewaagde keuze in 1998. Desondanks werd Brein bedriegt een bestseller onder de autismeboeken met meer dan 15.000 verkochte exemplaren. Voor heel wat mensen [...]

Mindsets in the classroom

01 juli 2013|0 Commentaren

When students believe that dedication and hard work can change their performance in school, they grow to become resilient, successful students. Inspired by the popular mindset idea that hard work and effort can lead to success, Mindsets in the Classroom [...]

Is het voor een cijfer?

01 juli 2013|0 Commentaren

Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie [...]

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

01 april 2013|0 Commentaren

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals [...]

Basisboek Mediërend Leren

01 april 2013|0 Commentaren

Niet de beperking, maar de ontwikkelbehoefte staat centraal. Centraal thema in dit boek is het geloof van de auteurs in ieders ontwikkelmogelijkheden. Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde capaciteiten en natuurlijk dragen sommige mensen meer beperkingen met zich mee dan andere, [...]

Aan de slag met slimme kleuters

01 maart 2013|0 Commentaren

Onderwijs afstemmen door te kijken naar kinderen is het uitgangspunt van deze nieuwe TIBtool. Daarom begint expert Eleonoor van Gerven met het verkennen van het begrip 'begaafdheid bij kleuters' en kenmerkende leer- en persoonlijkheidseigenschappen van begaafde leerlingen. Met praktijkvoorbeelden vertaalt ze leer- [...]

Binnenklasdifferentiatie

01 maart 2013|0 Commentaren

Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt [...]

Talent-Vaardig

01 januari 2013|0 Commentaren

Yvonne Buijsen-Duran is oprichter en eigenaar van Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal. Hierbij begeleidt zij hoogbegaafde kinderen, ouders en scholen in de soms hobbelige weg naar geluk. Tijdens haar studie ontdekt zij een praktische manier om de veel voorkomende uitdagingen bij (hoog)begaafdheid [...]

Gevoelig hoogbegaafd

01 januari 2013|0 Commentaren

Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere [...]

Ben ik in beeld?

01 januari 2013|0 Commentaren

Dit is het eerste boek over beelddenken voor kinderen! Misschien heb jij zelf wel met beelddenken te maken. En heb je daarom dit boek in je handen. Om te leren hoe dat nou zit met jou. Dit boek legt je [...]

Hoogbegaafde pubers

01 december 2012|0 Commentaren

Een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge eisen stellen aan jezelf, niet weten hoe je moet studeren, twijfelen over een vervolgstudie, je anders voelen dan anderen… In dit boek komen hoogbegaafde jongeren aan het woord. Ze vertellen over hun leven thuis en op [...]

Ik ben hoogbegaafd

01 mei 2012|0 Commentaren

Hoogbegaafd zijn maar niet weten dat je hoogbegaafd bent, kan voor heel veel problemen zorgen. Dat ondervond Emma W. Brouwer. Ze wist haar leven lang al dat ze anders was, maar ze wist niet waarom. Ze wist wel dat het [...]

IQ 140

01 februari 2012|0 Commentaren

Een IQ van 140? Klinkt heerlijk, zal je denken, maar niet iedereen denkt er zo over. Lauren is hoogbegaafd en zit een jaar voor op de middelbare school. Ze voelt zich een buitenbeentje in de klasgroep. Evelien is de enige [...]

De 7 uitdagingen

01 januari 2012|0 Commentaren

Tijl Koenderink (*1981) heeft als 'ervaringsdeskundige' 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag 'Hoe moet je nu leren?' Na [...]

Slimme Rick

01 januari 2012|0 Commentaren

Rick kijkt uit het raam. Op de achtergrond hoort hij zijn juf praten, maar buiten ziet hij hoe de vuilniswagen langs rijdt en containers leeft. Hij vraagt zich af hoe zo'n systeem nou werkt. Zou het zo zijn dat… Rick… [...]

Signaal

01 januari 2012|0 Commentaren

Biologen zijn het er nog niet over eens maar het lijkt erop dat de Zebra zijn strepen de ene keer gebruikt om op te gaan in het geheel als er gevaar dreigt en een andere keer juist om herkenbaar te [...]

Hoogbegaafd en gelukkig

01 januari 2012|0 Commentaren

Als je… eindeloos leergierig en creatief bent, ver wilt gaan om dingen ten goede te keren, energiek en geconcentreerd kan werken, intens gevoelig bent, in staat om situaties intuïtief aan te voelen en de gevoelens van anderen feilloos te ontcijferen, [...]

Begaafd begeleiden

01 december 2011|0 Commentaren

Leerkrachten stellen zich in hun professionele ontwikkeling steeds actiever op. Ze zoeken naar wegen om hun leerlingen effectief te begeleiden. Maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende onderwijskundige inzichten over inclusie, passend onderwijs en handelingsgericht werken, spelen daarbij een belangrijke rol. Daarnaast neemt [...]

Knappe koppen in de klas

01 november 2011|0 Commentaren

Iedere leerkracht kent ze wel: de vlotte leerlingen die aan een half woord genoeg hebben. Of de pientere kinderen die veel in hun mars hebben, maar waar het op de een of andere manier niet uitkomt (de onderpresteerders). De laatste [...]

Hoogbegaafde kinderen

01 november 2011|0 Commentaren

In ons land (Nederland) komen ongeveer 40.000 hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs voor, en slechts voor ongeveer 3500 van hen is er passend onderwijs gerealiseerd. Dit is een ernstige tekortkoming, want deze kinderen hebben immers voor hun optimale ontwikkeling recht [...]

Lees een boek per uur

01 oktober 2011|0 Commentaren

Hoe lees je supersnel en weet je toch wat er geschreven staat? Hoe kan je beter en makkelijker onthouden wat je gelezen hebt? Hoe kan je je makkelijker concentreren als je leest? Hoe onderscheid je de essentie van bijzaken? Hoe [...]

Ongekend hoogbegaafd

01 september 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid is tegenwoordig een bekend begrip. Maar hoe is het om hoogbegaafd te zijn? De kennis hierover is beperkt tot theoretische studies en tests. Wanneer er van hoogbegaafdheid sprake is, gaat het meestal óver de mensen, kinderen vaak, die [...]

Mijn kind is hooggevoelig

01 september 2011|0 Commentaren

Hooggevoeligheid - ook wel hoogsensitiviteit of HSP genoemd - komt voor bij 15 tot 20 procent van alle kinderen. Toch bestaan nog heel wat misverstanden rond deze karaktereigenschap, waardoor deze kinderen niet altijd de ondersteuning krijgen die ze nodig [...]

Hoogbegaafdheid bij kinderen

01 september 2011|0 Commentaren

Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is? Hoe kun je daar op school en thuis dan het beste mee omgaan? Wat betekent het voor een kind om hoogbegaafd te zijn? Is er een verschil tussen hoogbegaafdheid en talent? [...]

Jij kan beter!

01 september 2011|0 Commentaren

Van sommige kinderen en jongeren gaan de schoolresultaten en de inspanningen die ze leveren er schooljaar na schooljaar op achteruit, terwijl iedereen er eigenlijk van overtuigd is dat ze best wel slim zijn. Over deze kinderen zeggen leerkrachten vaak: 'Het [...]

Zeno en co

01 september 2011|0 Commentaren

Zeno is hoogbegaafd, maar hij vindt naar school gaan niet altijd zo leuk. Wat moet hij doen als hij bang is om iets verkeerds te doen? Of als de les te langzaam gaat? Of wanneer hij niets nieuws leert? En [...]

Zes denkhoeden

01 augustus 2011|0 Commentaren

Dr. Edward de Bono wordt beschouwd als een internationale autoriteit op het gebied van conceptueel denken. In deze everseller verheldert hij op een originele manier alle ingewikkelde besluitvormingsprocessen. Door vanuit zes verschillende invalshoeken naar een probleem te kijken, komt u [...]

Gelukkig hoogbegaafd

01 juli 2011|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een hoog IQ, ze zijn ook nog extra gevoelig en creatief. Ze aanschouwen de wereld op hun eigen manier. Door deze kinderen op een passende manier te begeleiden geef je ze de wereld cadeau. [...]

Handleiding methode aanpakkaarten

01 mei 2011|0 Commentaren

Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijkse leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door chaos, paniek of weigeren een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt [...]

Giga Gertie 2

01 mei 2011|0 Commentaren

Een vijfjarige in groep vijf? Nee, dat heeft haar nieuwe meester nog nooit meegemaakt. Maar Gertie Bemelmans is dan ook niet de eerste de beste: ze is klein, slim, dapper, grappig, vreselijk eigenwijs en ze heeft maar liefst twee klassen [...]

Education of the gifted and the talented

01 april 2011|0 Commentaren

To provide programs to help meet the psychological, social, educational, and career needs of gifted and talented students. To help students become capable of intelligent choices, independent learning, problem solving, and self-initiated action. To strenghten skills and abilities in [...]

Designing defensible classroom programs for gifted secondary school learners

01 april 2011|0 Commentaren

This handbook will assist teachers, departments or faculty groups and school management to focus upon their planning and provisions for gifted learners. It provides opportunities to measure current practice against best practice for gifted, and for teachers to ask: "What [...]

Mindset, de weg naar een succesvol leven

01 maart 2011|0 Commentaren

De wereldberoemde psychologe Carol Dweck van Stanford University heeft, na tientallen jaren onderzoek naar prestatie en succes, een baanbrekend begrip ontdekt: de kracht van onze mindset. Dweck legt uit dat het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die [...]

IQ te koop!

01 februari 2011|0 Commentaren

Slim zijn? Heerlijk. Makkelijk mee kunnen op school, in de winkel snel het wisselgeld kunnen berekenen? Hartstikke handig. Maar wat als je IQ stukken hoger is dan dat van je leeftijdsgenoten? Als je thuis de krant leest terwijl de [...]

Onderpresteren op de basisschool

01 januari 2011|0 Commentaren

Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen [...]

Slim zijn

01 januari 2011|0 Commentaren

In Slim zijn worden veel facetten van hoogbegaafdheid behandeld. Wat is hoogbegaafdheid en hoe herken je dit bij kinderen? Waar kunnen deze kinderen tegenaan lopen? Hoe ga je daar als ouder, leerkracht of docent mee om. Hoe herken je een onderpresteerder [...]

Leren.Hoe?Zo!

01 januari 2011|0 Commentaren

Wat zijn de geheimen van een goed geheugen? Hoe word je een examenexpert? Hoe stel je een efficiënte studieplanning op? Hoe zet je faalangst buitenspel? 'Leren leren' is meer dan 'leren studeren' alleen. Het is het ontwikkelen van kennis, [...]

De Hoogbegaafdheid Survivalgids

01 oktober 2010|0 Commentaren

Ben je meestal als eerste klaar in de klas? Vind je de huistaken die je krijgt te gemakkelijk? Maak je je vaak zorgen? Voel je je vaak alleen en onbegrepen? Verwacht iedereen dat je schitterende cijfers haalt op school? [...]

Giga Gertie 1

01 juni 2010|0 Commentaren

'Dat kan ik, dat wil ik, dat doe ik!' roept de vijfjarige Gertie Bemelmans als ze halverwege het schooljaar van de kleuterklas naar groep 4 (2de lj.) mag verhuizen. De oudere kinderen zijn stomverbaasd als het kleine meisje hun [...]

De gemotiveerde leerling

01 juni 2010|0 Commentaren

"Leerlingen zijn niet gemotiveerd om te leren" is een veelgehoorde verzuchting. Maar wat is dat - een gemotiveerde leerling? Welke kenmerken schrijven we toe aan motivatie? Wat is nodig om je gemotiveerd te voelen? Stel je deze vragen aan leerlingen [...]

Zie je me wel?

01 maart 2010|0 Commentaren

De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot [...]

De Hoogsensitiviteit Survivalgids

01 januari 2010|0 Commentaren

Ben je snel ontroerd? Heb je bergen fantasie? Is eerlijkheid voor jou van het allergrootste belang? Merk je vaak heel veel details op? Ben je gevoelig voor de stemming van anderen? Ben je geregeld overprikkeld? Hou je van stilte [...]

LEMO

01 januari 2010|0 Commentaren

Een instrument voor feedback over leren en motivatie Leren en motivatie beïnvloeden in sterke mate de kwaliteit van leeruitkomsten. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat de kwaliteit van leren en motivatie in het onderwijs een belangrijke doelstelling is [...]

Het vollehoofdenboek

01 januari 2010|0 Commentaren

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het [...]

Drive

01 januari 2010|0 Commentaren

Vergeet alles wat je weet over hoe je mensen moet motiveren - het zit anders in elkaar dan je dacht. Gebaseerd op tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek naar de menselijke motivatie bewijst Daniel Pink dat wat altijd voor waar werd aangenomen [...]

Onderpresteren

01 december 2009|0 Commentaren

Het begrip ‘onderpresteren’ wordt vaak alleen geassocieerd met hoogbegaafde kinderen. Ten onrechte, want ieder kind kan onderpresteren. En dat betekent verlies: verlies aan toekomstperspectief, leer/werkplezier, zelfrespect en levensvreugde. Het op een goede manier aanpakken van onderpresteren kan dit verlies [...]

Leren leren met Reflecto

01 oktober 2009|0 Commentaren

'Denk toch even na!' of 'Goed nadenken'… zijn uitdrukkingen waarmee we leerlingen proberen te helpen bij het oplossen van een probleem of het efficiënt uitvoeren van een taak. Maar weet een leerling hierdoor wat hij concreet moet gaan doen? In [...]

Handboek hoogbegaafdheid

01 april 2009|0 Commentaren

Het Handboek hoogbegaafdheid biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid en geeft daarbij een beeld van de verscheidenheid aan visies. Elf deskundigen op het gebied van begaafdheid en onderwijs schreven elk vanuit hun eigen invalshoek [...]

Slim maar…

01 april 2009|0 Commentaren

Er is niets frusterender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve [...]

Slimme jongens

01 maart 2009|0 Commentaren

Een van de grootste tragedies van onze tijd is dat veel intellectueel begaafde jongens zich buitengesloten voelen en mede daardoor niet de bijdrage aan de maatschappij leveren die zij zouden kunnen en willen leveren als de situatie gunstiger voor [...]

Mijn juffrouw begrijpt mij niet!

01 januari 2009|0 Commentaren

Aan de hand van een vijftiental getuigenissen geeft de auteur een duidelijk beeld van wat hoogbegaafdheid is, hoe ouders en leerkrachten ermee omgaan. Ouders die tegen een muur van onbegrip aanliepen in de school. Hoogbegaafde kinderen die zich onbegrepen [...]

Thuisonderwijs in Nederland en Vlaanderen

01 januari 2009|0 Commentaren

Hoe komt het dat sommige ouders niet kiezen voor regulier onderwijs, maar voor de heel persoonlijke aanpak van thuisonderwijs? Wat houdt thuisonderwijs precies in? Wat kunnen de gevolgen van thuisonderwijs zijn voor de kinderen in hun volwassen leven? Door [...]

Luister je wel naar mij?

01 januari 2009|0 Commentaren

Gesprekken met kinderen voeren we allemaal. Met onze eigen kinderen, met kinderen van familie, en voor sommigen is het een belangrijk aspect van hun werk. Voor leerkrachten, hulpverleners voor kinderen en gezinnen of voor (jeugd)artsen is het voeren van [...]

Hoogbegaafde kinderen opvoeden

01 januari 2009|0 Commentaren

Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid. Op zulke momenten hebben deze [...]

Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs

01 januari 2009|0 Commentaren

Steeds meer hogescholen, PABO's en schoolbegeleidingsdiensten verzorgen modules en cursussen met betrekking tot hoogbegaafdheid. Kenmerk van deze cursussen is dat er geen algemene leerdoelen bestaan, er geen landelijke richtlijnen zijn en docenten niet over geschikt cursusmateriaal beschikken. Professioneel omgaan [...]

Didactisch werkboek

01 januari 2009|3 Commentaren

De werkgroep didactiek van Bekina vzw stelde deze bundel samen uit reeds verschenen artikels in de Bekinakroniek, resultaten van eigen onderzoek, besprekingen en ervaringen met hoogbegaafde kinderen. In dit werkboek vindt u algemene informatie en specifieke artikelen over de [...]

Slim beleid

01 september 2008|0 Commentaren

Basisscholen hebben als opdracht passend onderwijs te bieden aan alle leerlingen die zijn ingeschreven bij de school. Voor zorgleerlingen moet de begeleidingsstructuur zijn vastgelegd in een zorgplan. Hoogbegaafde leerlingen vallen onder de categorie zorgleerlingen omdat zij speciale pedagogische en [...]

Gewoon begaafd?

01 juni 2008|0 Commentaren

In Gewoon begaafd? Verhalen van ouders van (hoog)begaafde kinderen leest u praktijkverhalen van ouders over het leven van en met hun (hoog)begaafde kind. Ouders beschrijven het moment waarop ze ontdekken dat hun kind anders is dan andere kinderen. Intuïtief weten ze [...]

Why bright kids get poor grades

01 mei 2008|0 Commentaren

Dr. Rimm describes a realistic, compassionate, no-nonsense, six-step program te reverse the epidemic of underachievement that exists in today's schools. This manual, for parents and teachers, contains practical advice, step-by-step examples, and sample dialogue to use with bright but underachieving [...]

Hoogbegaafd Dat zie je zó!

01 januari 2008|0 Commentaren

Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Herkent u zich in deze typering? Of [...]

Ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid

01 januari 2008|0 Commentaren

Dit is alweer een boek over (hoog)begaafdheid. Toch is het niet ‘meer van hetzelfde’. Veel boeken zijn geschreven toen aandacht voor (hoog)begaafdheid in het basisonderwijs nog bevochten moest worden. Inmiddels vindt driekwart van de leraren in het basisonderwijs dat [...]

Uitblinkers

01 januari 2008|0 Commentaren

‘Vanuit het niets’ bestaat niet Wat is er zo bijzonder aan een uitzonderlijke prestatie? Dat lijkt een vreemde vraag, maar met vreemde vragen is Malcolm Gladwell op zijn best. Uitblinkers is een stimulerende en verbazende zoektocht naar de herkomst van [...]

Hoogbegaafde kinderen, op school en thuis

01 januari 2008|0 Commentaren

Om hun talenten maximaal te kunnen ontplooien, moeten hoogbegaafde kinderen vroegtijdig onderkend worden. Dan kunnen ze een begeleiding en stimulering op maat krijgen. De typische ontwikkelingsproblemen van hoogbegaafde kinderen en adolescenten komen uitvoerig aan de orde, net als de [...]

Het Hoog Sensitieve Kind

01 januari 2008|0 Commentaren

Jarenlange ervaring als psychotherapeute en eigen onderzoek heeft aangetoond dat een Hoog Sensitief Kind (HSK) bedachtzamer en gevoeliger is, en makkelijker overmand raakt door heftige emoties dan het gemiddelde kind. Hoewel een HSK vaak creatief en slim is, krijgt [...]

David

01 januari 2008|0 Commentaren

Met een schaar. Ik deed het met een schaar. Dat was allicht niet zo flauw en clichématig en vooral iets origineler dan met een ordinair mes. Om mezelf symbolisch los te knippen van het bestaan. Bestaan was me te [...]

Ik kan dat niet!, zegt mijn kind

01 juli 2007|0 Commentaren

'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!' Het zijn woorden die alle kinderen weleens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of [...]

Ongeleide projectielen op koers

01 juni 2007|0 Commentaren

Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit je niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. [...]

Het geheim van de uitblinker

01 mei 2007|0 Commentaren

In Het geheim van de uitblinker proberen de psychologen Vittorio Busato en Frenk Van Harreveld meer inzicht te krijgen in wat ‘uitblinkers’ in totaal verschillende domeinen met elkaar gemeen hebben. De auteurs interviewden daartoe achttien personen uit de wereld van sport, [...]

In het rijk der beelden ben ik koning

02 januari 2007|0 Commentaren

Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje [...]

Denken is leuk!

02 januari 2007|0 Commentaren

Hoogbegaafde kinderen voelen zich vaak anders dan andere kinderen omdat ze op een andere manier denken en voelen dan hun leeftijdsgenoten! Als de school/thuisomgeving niet goed is afgestemd op het denkniveau van het hoogbegaafde kind dan kan het kind [...]

Hoogbloeiers Laat ze bloeien!

02 januari 2007|0 Commentaren

Hoe eerder de hoogbegaafdheid van een kind wordt ontdekt en erkend, hoe beter dit is voor de ontwikkeling van het kind. Soms zijn scholen hier in de kleuterklassen al op een bepaalde manier mee bezig. De leerkrachten van de [...]

Beeldenrijk

02 januari 2007|0 Commentaren

Dit is een volledig herziene uitgave van de brochure Beeldenrijk: herkenning van begaafde en hoogbegaafde beelddenkers, en begeleiding in het basisonderwijs, uitgave van LiHSK (2006). In deze brochure komen gegevens van twee 'oevers' samen: de kant van de wetenschap en [...]

Verleid jezelf tot excellentie

02 januari 2007|0 Commentaren

Wie zijn extra intelligente mensen? Excellentie, wat is dat? Is het arrogant om excellent te willen zijn? Ben ik wel goed genoeg? Extra intelligente mensen herkennen zich wezenlijk in drie of meer van de vijf karakteristieke kenmerken: intellectueel vaardig, buitengewoon [...]

Hebbes

02 januari 2006|0 Commentaren

Fijn jou hier te zien! Wat goed dat jij dit tijdschrift aan het lezen bent. Ongelooflijk wat je hier kan leren! Leren dat doe je toch graag? Neen? Toch wel! Je leert toch graag nieuwe liedjes, nieuwe computerspelletjes, nieuwe [...]

Reader – Hoogbegaafd-en-werk 2006

02 januari 2006|0 Commentaren

Hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Zijn er verschillen tussen hoogbegaafde vrouwen en mannen? Hoe beïnvloedt het 'hoogbegaafd zijn' je carrière? Wat is de relatie tussen beelddenken en hoogbegaafdheid? Is er een relatie met hoogsensitiviteit? Moet je als [...]

Positive discipline

01 januari 2006|0 Commentaren

For twenty-five years, Positive Discipline has been the gold standard reference for grown-ups working with children. Now Jane Nelsen, distinguished psychologist, educator, and mother of seven, has written a revised and expanded edition. The key to positive discipline is not [...]

Soorten intelligentie

01 januari 2006|0 Commentaren

Intelligentie en creativiteit heb je in soorten en maten. Iedereen is op een andere manier begaafd, de een analytisch, de ander sociaal, weer een ander sportief, of juist muzikaal. Howard Gardner onderscheidt in zijn beroemde theorie van de meervoudige intelligenties [...]

Kid’s skills

01 januari 2006|0 Commentaren

Kids’ Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden. De methode Kid's Skills geeft [...]

Het drama van het begaafde kind

01 januari 2006|0 Commentaren

Tussen de eerste publicatie van "Het drama van het begaafde kind" (1981) en deze bewerkte en aangevulde editie liggen jaren van ervaringen. Ervaringen van de schrijfster met haar eigen zelftherapie en met andere moderne therapeutische methoden, en ook ervaringen met de [...]

Kinderen en slim zijn

02 januari 2005|0 Commentaren

Er lijkt iets met je kind aan de hand; het leert anders dan de meeste kinderen. Thuis is je kind voortdurend onderzoekend bezig, maar op school is het juist heel stil. Als je kind op school ander gedrag vertoont [...]

Misdiagnosis

02 januari 2005|0 Commentaren

Our brightest, most creative children and adults are often being misdiagnosed with behavioral and emotional disorders such as ADHD, Oppositional-Defiant Disorder ODD, Bipolar, OCD, Autism, or Asperger's. Many receive unneeded medication and inappropriate counseling as a result. Physicians, psychologists, and [...]

Hoogbegaafd nou én?

01 januari 2005|0 Commentaren

Wat is dat nu precies, hoogbegaafd zijn? Wanneer ben je dan hoogbegaafd? En moet je daar dan iets mee, met dat hoogbegaafd? Dit boek geeft antwoorden op deze en nog veel meer vragen over hoogbegaafdheid. En vooral over hoe [...]

Hochbegabte und Waldorfschule

01 januari 2005|0 Commentaren

Was macht intellektuelle Hochbegabung aus? Was ist Intelligenz? Welche diagnostischen Möglichkeiten gibt es? Wie kann Unterricht so gestaltet werden, dass intellektuell begabte oder hochbegabte Kinder sich nicht langweilen? - Erfahrene Pädagogen und Psychologen fragen nach, erörtern die neusten Forschungsergebnisse und [...]

Grandparent’s Guide to Gifted Children

01 september 2004|0 Commentaren

Grandparents are very important in the lives of their gifted grandchildren. Gifted children may be perfectionistic, idealistic, impatient with others, and emotionally sensitive and temperamental. They often have an inner drive to learn and may ask questions until adult ears [...]

Je eigen weg

02 januari 2004|0 Commentaren

Stefan kan heel goed leren op school. Niet alle kinderen vinden dat leuk. Om bij een clubje in zijn klas te horen, gaat Stefan wat minder zijn best doen. Hij gaat zelfs expres fouten maken. Met de jongens van het [...]

Het MensaQuotiënt

02 januari 2003|0 Commentaren

In dit boek kan iedereen met belangstelling voor het IQ, informatie vinden over intelligentie in het algemeen en hoge intelligentie in het bijzonder. Daarbij wordt onder meer aandacht besteed aan het meten van intelligentie, de diverse soorten intelligenties, controverses en [...]

Handbook of Gifted Education

02 januari 2003|0 Commentaren

Written by well-known scholars in the field, Handbook of Gifted Education is the most complete text in the field of gifted education and contains an excellent balance of research and practical applications.  "This is one of the better examples of [...]

Upside-Down Brilliance

02 januari 2002|0 Commentaren

'The list of characteristics of a visual-spatial learner describes me. Trying to learn things the way most people do is like trying to drive a car backwards - you can do it, you can learn to do it OK, [...]

Succesvolle intelligentie

02 januari 2002|0 Commentaren

In Succesvolle intelligentie stelt een van de meest prominente psychologen van dit moment, Robert Sternberg, het gangbare beeld van intelligentie ter discussie. De intelligentie die wordt gemeten met intelligentietests, zo stelt hij, vind je in de praktijk van alledag nauwelijks [...]

Hoogbegaafd – op de groei

01 januari 2002|0 Commentaren

Hoogbegaafdheid is een gave, maar soms is het ook een opgave voor ouders en kind. Vooral op de basisschool wordt dat duidelijk. Het is niet altijd gemakkelijk om tegemoet te komen aan de leergierigheid van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. [...]

Bright minds, poor grades

01 januari 2001|0 Commentaren

If your child is so smart… why isn't he doing better? You've heard it all. You've tried it all. From punishment and praise to tutoring and even blame. You know that deep down your child is good-hearted and intelligent, so [...]

Een hoogbegaafd kind in de klas

02 januari 2000|0 Commentaren

Deze brochure bevat ideeën en suggesties voor ouders en leerkrachten die willen inspelen op de behoeften van hoogbegaafde leerlingen in de eerste vier groepen van het basisonderwijs. Dààr wordt de basis gelegd voor het latere leren en leven. Het is [...]

Self-theories

01 januari 2000|0 Commentaren

This innovative text sheds light on how people work - why they sometimes function well and, at other times, behave in ways that are self-defeating or destructive. Carol Dweck presents her groundbreaking research on adaptive and maladaptive cognitive-motivational patterns and shows: [...]

Help, mijn dochter is hoogbegaafd

01 januari 2000|0 Commentaren

Een van de speerpunten in het Nederlands onderwijsbeleid is het omgaan met verschillen tussen leerlingen. De ervaring van veel ouders met kinderen die geen gemiddelde leerlingen zijn is echter, dat scholen niet goed zijn ingesteld op die verschillen. Dat er [...]

Te veel mens, te weinig dier

01 januari 1999|0 Commentaren

Dit boek is geschreven voor de vele fijngevoelige, wat eigenaardige intellectuelen die in het algemeen genoeg hebben aan zichzelf. Maar onvermijdelijk moeten ze af en toe ook naar buiten, onder de mensen, en dan gaat het vaak mis... Te veel [...]

Begaafde kinderen op de basisschool

01 januari 1999|0 Commentaren

Veel mensen zouden begaafd willen zijn, want als je begaafd bent, ben je uitverkoren. En toch spreken we van het probleem van begaafdheid op school. Meestal is begaafdheid voor het kind zelf geen probleem. Het zal met die begaafdheid [...]

Omgaan met (hoog)begaafde kinderen

01 januari 1993|0 Commentaren

Wie als leraar of ouder voor het eerst te maken krijgt met een (hoog)begaafd kind, zit vaak met meer vragen dan antwoorden: Hoe reageer ik op wat voor hem blijkbaar normaal is? Hoe ga ik om met al zijn vragen? [...]

A handbook for the gifted and the talented

01 januari 1991|0 Commentaren

This comprehensive handbook gives practitioners in the field and the classroom effective strategies and techniques for successfully guiding gifted students. A concise, practical and readable guide, it contains worksheets, models, case examples and step-by-step plans for identifying and meeting the [...]

Hoogbegaafden in de samenleving

01 januari 1985|0 Commentaren

De laatste jaren groeit in Europa de belangstelling en het begrip voor hoogbegaafde kinderen en adolescenten. De tijd lijkt dan ook rijp om te komen tot een eerste inventarisatie en bundeling van vragen en behoeften, ook met het oog op [...]

hoogbegaafdheid

01 januari 1984|0 Commentaren

Tot voor kort werd er aan hoogbegaafden weinig aandacht besteed, omdat men van mening was dat deze 'bevoorrechten' hun weg vanzelf wel zouden vinden. Dat dit niet altijd het geval is, blijkt uit de gegevens die de Dr. Binetstichting sinds [...]

Dibs

01 januari 1971|0 Commentaren

Opwindender dan een avonturenroman, spannender dan een detective is dit opzienbarend verhaal over Dibs, een kleine jongen die op zoek gaat naar zijn eigen identiteit. Hij doet dat met de hulp van dr. Virginia Axline, een kinderpsycholoog die opmerkelijke resultaten [...]