Slim maar toch niet gelukkig

22 augustus 2017|0 Commentaren

Een eerste tip om je gelukkiger te voelen Al een paar weken denk ik na over het leven dat ik leid. Mijn verlof was zeer welgekomen na een hele drukke periode bij Hoogbloeier. En als je dan eindelijk eens zeeën van tijd hebt, begin je te reflecteren. Niet dat ik dat [...]

Gifted: de plicht om je potentieel te ontplooien

17 augustus 2017|0 Commentaren

3+3. Iedereen wéét toch dat dat 6 is! Zo reageert de zevenjarige Mary op haar eerste schooldag. Het meisje is de hoogbegaafde dochter van een wiskundig genie dat zelfmoord pleegde toen Mary zes maand oud was. Sindsdien leeft het meisje bij haar oom Frank, ooit een professor filosofie, maar nu [...]

Bellen naar de Zelfmoordlijn

08 augustus 2017|0 Commentaren

Help! Ik, hulpverlener, heb hulp nodig! Het is ondertussen al meer dan vijf jaar geleden, maar ik herinner het mij nog haarscherp. Ik werkte toen nog helemaal alleen, had Hoogbloeier amper opgestart. Een kleine graatmagere vijftienjarige komt argwanend kijkend binnenstappen in mijn praktijkruimte. Zijn ouders zijn een week ervoor [...]

Signaleren van hoogbegaafde leerlingen

11 juli 2017|0 Commentaren

In september zit er een hoogbegaafd kind in je klas! Ja, ik weet het, de vakantie is amper gestart, maar kom: in september zit er een hoogbegaafd kind in jouw klas. ‘Hmm, hoogbegaafd?’, denk je, ‘ik sta nu al 20 jaar voor de klas en heb nog nooit een [...]

Een hoge emotionele sensitiviteit bij hoogbegaafde kinderen

04 juli 2017|0 Commentaren

Maar dat maakt dat ze weinig veerkracht hebben… Eén aspect waarover onderzoekers naar hoogbegaafdheid het ondertussen eens zijn, is dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met een hoge emotionele sensitiviteit. Het is een eigenschap dat het voor deze kinderen (en ook volwassenen) lastig maakt om te leven in onze harde wereld. [...]

Over uitdagen van sterke leerlingen kan ik een Bloompje opzetten

27 juni 2017|0 Commentaren

Vind maar eens uitdagend verrijkingsmateriaal voor jongeren! Tja, daar zit je dan als (vak)leerkracht in je klas. Dan heb je al eens een opleiding gevolgd rond hoogbegaafdheid en oef… je herkent ze eindelijk in je klas. Ondertussen heb je ook door dat er in elke klas wel een leerling zit [...]

Jobhoppen, alleen maar voordelen?

15 mei 2017|5 Commentaren

Verander jij ook regelmatig van job en vind je dat lastig? Heb jij ook het gevoel dat je CV veel te lang wordt? Krijg je het na twee à drie jaar benauwd op je werk? Word je erop aangekeken door je omgeving omdat je alwéér van job verandert? Geen [...]

Hoogbegaafd op de radio

28 april 2017|0 Commentaren

Liesbet bij De Madammen op Radio2 Dinsdag was onze coach/zaakvoerder Liesbet, samen met haar zoon Ilias, te gast bij De Madammen op Radio 2. Het werd een uitzending over het zijnsluik van hoogbegaafdheid, niet zozeer over het cognitieve aspect. De vraag die gesteld werd ging vooral over hoe het is om [...]

Slaapproblemen bij hoogbegaafde kinderen

14 april 2017|0 Commentaren

Mama, mijn hoofd staat niet stil! Ik kan niet slapen!   Kan je je dit voorstellen? Je kind is al om acht uur gaan slapen. Het is nu elf uur 's avonds, je wou net zelf onder de lakens kruipen, als je kind op zijn kousevoeten naar beneden komt met de tranen in [...]

Aandacht voor hoogbegaafdheid in het beleid

06 maart 2017|0 Commentaren

Zijn hoogbegaafde mensen vaak psychisch kwetsbaar? Met plezier vernam ik zondagavond 26 februari 2017 op het VRT-nieuws dat het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin aandacht heeft voor de psychische problemen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Voor de volgende twee jaar zal jaarlijks 100.000 euro worden uitgetrokken om enerzijds [...]

Groeperen van hoogbegaafde kinderen

30 januari 2017|0 Commentaren

Waarom zou je hoogbegaafde leerlingen samenzetten? Eén van de basisprincipes van hoogbegaafd onderwijs is het groeperen van hoogbegaafde leerlingen. Je kan als school of leerkracht deze kinderen op veel verschillende manieren samenzetten en gelijk welke manier leidt sowieso tot positieve resultaten. Uit onderzoek blijkt dat zowel voltijds als deeltijds groeperen een behoorlijke leerwinst [...]

Hoogbegaafdheid en eetstoornissen

10 januari 2017|0 Commentaren

Waarom ontwikkelen slimme meisjes eetstoornissen? Ouders van hoogbegaafde meisjes vragen zich misschien af hoe het eigenlijk kan dat slimme meisjes een eetstoornis kunnen ontwikkelen. Behoedt hun intelligentie, inzicht en maturiteit op de een of andere manier hen niet tegen het ontwikkelen van zulke problemen? Of hebben ze juist meer kans dan anderen om [...]

Wat is de beste leerkracht voor hoogbegaafde leerlingen

19 december 2016|0 Commentaren

Moet je zélf hoogbegaafd zijn om les te kunnen geven aan hoogbegaafde leerlingen? Sommige leraren zien hoogbegaafde leerlingen als overlast, terwijl andere leraren geïntimideerd zijn door hen. Aanvaarden dat een leerling effectief een talent heeft, is voor hen moeilijk. We leven in een tijdperk waar gelijkheid hoog in het vaandel staat [...]

Een hoge emotionele intensiteit

13 december 2016|0 Commentaren

Heb jij een hoogbegaafd kind met een emotionele intensiteit? Veel hoogbegaafde kinderen zijn heel erg sensitief. Het lijkt erop dat ze zich van alles aantrekken en dat ze extreem overstuur worden door woorden en daden van anderen, zaken die andere kinderen gewoon negeren of er snel kunnen overgaan. Hoe kunnen ouders [...]

Wie is de hoogbegaafde onderpresteerder?

05 december 2016|0 Commentaren

Vier types van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen Het is een mythe dat alle hoogbegaafde leerlingen goed presteren op school. Velen doen dat niet. De meeste jonge hoogbegaafde kinderen zijn een vat vol energie, vol leven, nieuwsgierig, intens en zeer gedreven. Maar dan haalt de werkelijkheid hen in. Ze worden [...]

Een alledaags genie

14 oktober 2016|0 Commentaren

Ik? Hoogbegaafd? Echt niet! Veel hoogbegaafde volwassenen hebben er totaal geen notie van dat ze wel eens intelligenter zouden kunnen zijn dan de norm. Dit betekent dat ze met problemen geconfronteerd worden die eigenlijk voortkomen uit hun hoogbegaafdheid, terwijl ze niet eens door hebben waardoor ze in de problemen [...]

Wat is er mis met onze maatschappij?

04 oktober 2016|1 Commentaar

Onlangs kregen we een mailtje van een mama die noteerde wat haar zoon zei in de auto. Heel mooi, confronterend, herkenbaar en zoveel meer, dus wilden we het zeker ook met jullie delen! Als hoogbegaafde jongens van 13 al zoveel levenswijsheid hebben, hoe moeilijk moet het dan niet zijn om [...]

Rivaliteit bij (niet)-hoogbegaafde broers en zussen

12 september 2016|0 Commentaren

Lijdt een niet-hoogbegaafd kind onder de hoogbegaafdheid van zijn broer/zus? Een van de problemen met veel waarheden die op gewoontes berusten, is dat ze vaak onjuist zijn. Herinner je je die ene ‘waarheid’ toen ze dachten dat de aarde plat was? Of over die ‘waarheid’ dat je een uur [...]

Inspanningen leveren in het lager onderwijs

05 september 2016|0 Commentaren

Waarom het zo moeilijk is om hoogbegaafde kinderen voor te bereiden op het secundair onderwijs. Ooit kreeg ik de vraag of het niet belangrijk is dat hoogbegaafde kinderen ook in het lager onderwijs al een - relatieve - inspanning moeten leren doen zodat ze in het secundair onderwijs dan niet minder [...]

Do’s-and-don’ts bij hoogbegaafdheid in de klas

29 augustus 2016|0 Commentaren

Wat doe je best wel of niet bij hoogbegaafde leerlingen? Straks gaan de schoolpoorten weer open. Boekentassen worden weer veel te zwaar volgeladen en gesjouwd op tere rugjes. Ook onze hoogbegaafde leerlingen gaan weer naar school. Uitkijkend naar de nieuwe leerkracht, nieuwe kinderen en oude speelkameraadjes, een nieuwe klasruimte, [...]

Kennis van hoogbegaafdheid bij artsen

29 augustus 2016|0 Commentaren

Wat kan een arts bijdragen in de zorg voor hoogbegaafden? Hoogbegaafde kinderen worden niet plotseling hoogbegaafd op de eerste dag van de kleuterschool, noch zijn ze alleen hoogbegaafd tijdens de schooluren. De meeste ouders, zo niet alle, geven toe dat ze reeds lang voor de schoolgaande leeftijd van hun kind [...]

Het slimme kind vs de hoogbegaafde leerling

23 juni 2016|0 Commentaren

Wie van beide hoort thuis in de kangoeroeklas? Een juf belt me na school voor advies. Ze vertelt me nogal geanimeerd over een jongen die ze in haar klas heeft en waar ze momenteel voor blok staat door een e-mail van de ouders. Ze weet niet goed hoe ze [...]

Hoogbegaafde kinderen en angsten

06 juni 2016|0 Commentaren

3 eenvoudige stappen die ouders en leerkrachten kunnen ondernemen om angsten bij hoogbegaafde kinderen te verminderen Hoogbegaafde kinderen en angst lijken vaak hand in hand te gaan. Doordat ze hun wereld veel intenser ervaren en doordat ze de complexe verbindingen en interacies in hun leven en in de fysieke [...]

Een taart voor hoogbegaafden

31 mei 2016|0 Commentaren

Wil jouw school ook het welbevinden van jullie hoogbegaafde leerlingen vergroten? Maak een taart! Boris De Keyser en Gözde Yilmaz zijn twee derdejaarsstudenten van de richting Sociale Readaptatiewetenschappen aan UC Leuven-Limburg in Heverlee en zij hebben een bachelorproef geschreven over het vergroten van het welbevinden van hoogbegaafde leerlingen in [...]

Mensen helpen naar een groeimindset

23 mei 2016|0 Commentaren

Waarom hebben sommige mensen niet de neiging om te veranderen? Wanneer je voor het eerst begint te leren over het concept van een groeimindset, word je er echt enthousiast van; het lijkt zo logisch! “Tuurlijk! Als we geloven dat we onszelf kunnen verbeteren en we ondernemen actie om dit [...]

Het einde van het schooljaar

17 mei 2016|0 Commentaren

Kunnen we leerlingen aan het eind van het schooljaar nog motiveren? Uit het onderzoek van Carol Dweck blijkt dat leerlingen met een groeimindset (die geloven dat hun intelligentie kan worden ontwikkeld)  een grotere motivatie tonen om te leren en een beter presteren dan in vorig schooljaar, in vergelijking met [...]

Een hoogbegaafd kind met een sterke eigen wil

10 mei 2016|0 Commentaren

7 manieren om je kind met zijn sterke wil te begeleiden Ouders van hoogbegaafde kinderen worstelen nog al eens met een sterke karaktereigenschap van hun kind: een ongelooflijk sterke wil binnen hun nochtans lief en attentvol kind. Deze eigenschap, een intensiteit die vaak geassocieerd wordt met hoogbegaafdheid, kan het [...]

Oplossingsgericht denken via positieve discipline

07 april 2016|0 Commentaren

Hoe kan je je kind helpen om oplossingsgericht te leren denken? Sommig gedrag is aangeboren, maar een vaardigheid vereist oefening. Dat kan gaan van eenvoudige vaardigheden zoals het leren vasthouden van een fles of beker, tot meer complexe vaardigheden zoals het uitschenken van drank, zichzelf aankleden, huiswerktaken maken, een [...]

Schaken als verrijking

07 april 2016|0 Commentaren

Hoe kan je schaken inzetten in de plus- of kangoeroeklas? Er is al heel veel geschreven over schaken en over de educatieve waarde ervan. Schaken zou goed zijn voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op cognitief vlak lijkt dit wel duidelijk te zijn: analyseren, redeneren, vooruitkijken, [...]

Habits of mind

23 maart 2016|0 Commentaren

Hoe kan je Habits of Mind integreren in je klas? Over het algemeen zien we dat in leeromgevingen drie elementen aan bod komen: Er worden leerdoelen opgesteld op basis van normen zoals eindtermen Er wordt een instructie gegeven alsook opdrachten om het leerdoel te bereiken Er wordt een evaluatie [...]

Vriendschap en hoogbegaafdheid

22 maart 2016|0 Commentaren

Wat zoeken hoogbegaafde kinderen in vrienden? Brengt jouw hoogbegaafde kind zijn vrije tijd graag alleen door? Heeft je dochter slechts één of twee vrienden? Heeft zij een zeer intense vriendschap ? Heeft jouw zoon enkel vrienden die beduidend ouder of jonger zijn dan hijzelf? Maakt hij voornamelijk vrienden in [...]

Mindfulness en hoogbegaafdheid

08 maart 2016|0 Commentaren

Hoe kan mindfulness helpen om met problemen door hoogbegaafdheid om te gaan? Wie veel tijd doorbrengt met de zorg voor hoogbegaafde kinderen is het ermee eens dat deze kinderen op een prachtige maar uitdagende manier totaal verschillend zijn van hun leeftijdsgenoten. Je hoort talloze anekdoten, maar onderzoek is duidelijk: [...]

Hoogbegaafde ouders

16 februari 2016|1 Commentaar

Zélf hoogbegaafd en ouder van…? Een hele uitdaging! Als je op het internet speurt naar “hoogbegaafd + ouder,” vind je heel wat sites die gericht zijn naar ouders van hoogbegaafde kinderen. Maar het is al heel wat moeilijker om websites te vinden die gaan over het zélf hoogbegaafd-zijn van [...]

Word je hoogbegaafd per toeval?

16 februari 2016|2 Commentaren

Hoe groot speelt toeval bij het ontwikkelen van hoogbegaafdheid? In studies naar hoogbegaafdheid wordt de invloed van het onverwachte en onvoorspelbare op het verloop van de menselijke ontwikkeling grotendeels genegeerd. Dat dit onderwerp nauwelijks onderzocht wordt is begrijpelijk. Wat is er dan ook te zeggen over geluk of toeval, behalve dan [...]

Pesten en hoogbegaafdheid

31 januari 2016|0 Commentaren

Wat zijn de gevolgen van pesten voor hoogbegaafde kinderen? Net zoals gehandicapte kinderen of kinderen met speciale noden, lopen hoogbegaafde kinderen een hoger risico om te worden gepest. Meer dan twee derde van de hoogbegaafde leerlingen zou tegen het eind van de lagere school het slachtoffer van pesterijen zijn geweest. Net als [...]

Wat Vygotsky te maken heeft met mindset

26 januari 2016|0 Commentaren

Een groeimindset aanleren in de zone van naaste ontwikkeling heeft méér effect! Als je de laatste tijd ook maar iets te maken hebt gehad met onderwijs, zouden we er durven op wedden - of hopen althans - dat je al gehoord hebt van mindset van Carol Dweck: de manier [...]

Bevrijd je gezin van perfectionisme

17 januari 2016|0 Commentaren

Tips voor ouders om niet in de valkuil van perfectionisme te trappen We leven in een competitieve, meritocratieve maatschappij die perfectionisme lijkt te belonen. Anderzijds wordt een belangrijke persoonlijke kost die gepaard gaat met perfectionisme compleet genegeerd. Perfectionisme is de combinatie van een verlangen om perfect te zijn, een angst [...]

Betrek alle leerlingen bij uitdagende activiteiten

11 januari 2016|0 Commentaren

Drie zaken die lesgeven plezierig en verrijkend maken zodat het klasklimaat bevorderd wordt. Wanneer we de pedagogie van hoogbegaafd onderwijs gaan toepassen in àlle klassen kan dit leiden tot een totale verbetering van de gehele schoolpopulatie. Dat is het doel van het werk van Joseph Renzulli, een verrijkend proces dat [...]

De voordelen van versnellen

13 december 2015|2 Commentaren

Zouden we dat wel doen, een jaartje overslaan? Er staat een jongen klaar in de startblokken om te 100m te racen. Hij is echt snel. In feite is hij de snelste loper van het atletiekteam. Om ervoor te zorgen dat niemand zich gekwetst voelt en omdat de jongen in [...]

8 tips om te starten met compacten en verrijken

08 december 2015|0 Commentaren

Hoe doe je dat, compacten en verrijken/verdiepen? Veel leerkrachten denken dat veel verschillende opdrachten geven aan verschillende leerlingen teveel gedoe is. En het is effectief zo dat een leerkracht slechts beperkte tijd en middelen heeft hiervoor. Maar dat sluit niet uit dat het de verantwoordelijkheid van de leerkracht is om [...]

Goed presterende relatieve onderpresteerders

24 november 2015|0 Commentaren

Hoe ogenschijnlijk succesvolle hoogbegaafde leerlingen onder het niveau van hun potentieel blijven! Er is heel veel onderzoek dat aantoont dat er veel hoogbegaafde kinderen onderpresteerders zijn die hun maximale potentieel niet bereiken. Sommige verbergen hun capaciteiten om bij hun klasgenoten te horen; anderen zeggen ‘foert’ en raken amper door [...]

Help je kind om te gaan met wereldproblemen

20 oktober 2015|0 Commentaren

Wat kan je als ouder doen als je kind de wereld op zijn schouders laadt? Vele hoogbegaafde kinderen zijn momenteel volledig van slag door de gebeurtenissen die in het nieuws komen. De continue vluchtelingenstroom, de beelden van de oorlog in Syrië, de martelingen van IS zijn allemaal zaken die [...]

Leerlingen leren omgaan met wereldproblemen

20 oktober 2015|0 Commentaren

Wat kan je als leerkracht doen als je leerling de wereld op zijn schouders laadt? Vele hoogbegaafde kinderen zijn momenteel volledig van slag door de gebeurtenissen die in het nieuws komen. De continue vluchtelingenstroom, de beelden van de oorlog in Syrië, de martelingen van IS zijn allemaal zaken die [...]

Wat heeft androgynie met hoogbegaafdheid te maken?

05 oktober 2015|1 Commentaar

Waarom hoogbegaafde meisjes jongensdingen doen en jongens meisjesdingen… Wanneer je googelt op psychologische androgynie, vind je als definitie dat bij androgynie zowel mannelijke als vrouwelijke karaktereigenschappen in één persoon verenigd zijn. Op het gebied van genderidentiteit, is een androgyn persoon iemand die niet netjes past in de typisch mannelijke en vrouwelijke [...]

Drie manieren om het woord ‘hoogbegaafd’ uit te spreken

15 september 2015|0 Commentaren

Hoe spreek jij het woord ‘hoogbegaafd’ uit? Hoogbegaafd. Makkelijk om te typen. Moeilijk om uit te spreken. Heb je je al heel onzeker en ongemakkelijk gevoeld wanneer je wist dat je het woord ‘hoogbegaafd’ zou moeten uitspreken, maar had je schroom omdat je niet wist hoe het zou ontvangen [...]

Een groeimindset ontwikkelen bij leerkrachten

07 september 2015|0 Commentaren

Durf je als leerkracht wel of faal je ook niet graag? Het idee van mindset is jullie wellicht al bekend. Misschien heb je al in eerdere nieuwsbrieven hierover gelezen - ik heb het er vaak over, ik weet het - of je hebt het boek van Carol Dweck al [...]

Onderhandelen over regels en straffen

22 augustus 2015|0 Commentaren

Hoe je (niet) moet onderhandelen met hoogbegaafde kinderen! Hoogbegaafde kinderen, vooral als ze verbaal zeer onderlegd zijn, worden dikwijls vergeleken met advocaten: ze argumenteren alsof ze voor de rechter staan. Ze discussiëren over regels, over straffen, over het tijdstip om naar bed te gaan, zelfs over wat de pot [...]

Mindsettheorie wordt verkeerd gebruikt

16 juli 2015|0 Commentaren

Mindset is geen tool om kinderen zich goed te laten voelen! De ontdekker van de theorie van Growie en Fixie ligt wakker van het feit dat sommige mensen haar theorie misbruiken om kinderen een goed gevoel te geven over zichzelf. Professor Carol Dweck, hoogleraar psychologie aan de Stanford Universiteit, bedacht het concept na tientallen jaren van onderzoek naar hoe [...]

Hoogbegaafdheid is een luxeprobleem?!

11 juni 2015|0 Commentaren

Tien mythes en vooroordelen over hoogbegaafde kinderen… Hoeveel van onderstaande mythes of vooroordelen ben je al tegengekomen in jullie strijd om een uitdagend leeraanbod op school te verkrijgen voor jullie hoogbegaafde kind? Mythe 1: Hoogbegaafde leerlingen hebben geen hulp nodig, die komen er zelf wel. Zou jij een topatleet [...]

Al gehoord van positieve discipline?

07 april 2015|1 Commentaar

Hoogbegaafde kinderen vragen om een ander soort van opvoeding… Maandagmorgen en je betrapt jezelf erop dat je de hele ochtend loopt te commanderen. Doe dit, doe dat, haast je, ben je nu nog niet klaar…? Tegen de tijd dat je klaar bent om zelf in de auto te stappen [...]

De geschiedenis van het IQ in vogelvlucht

26 maart 2015|0 Commentaren

Mensen vertrouwen op IQ, maar eigenlijk is IQ onbetrouwbaar! In de paasvakantie van 2015 gingen we naar het Museum Dr. Guislain in Gent waar de tentoonstelling Karakterkoppen liep. Een gids leidde ons door de tentoonstelling en vertelde over hoe mensen vroeger dachten dat je aan de vorm van een hoofd kon bepalen [...]

Bekijk Big Hero 6 door andere ogen!

23 februari 2015|0 Commentaren

Familiefilms kunnen je helpen om in je gezin over hoogbegaafdheid te praten. Deze maand is een nieuwe Disneyfilm gelanceerd in de Vlaamse bioscopen: Big Hero 6. Het verhaal speelt zich af in een futuristische metropool genaamd San Fransokyo waar het veertienjarige genie Hiro Hamada woont. Hiro neemt graag deel [...]

Geef niet te snel het label ‘hoogbegaafd’!

19 januari 2015|1 Commentaar

Kind met hoog IQ? Plak er niet te snel label hoogbegaafd op Kinderen met een hoog IQ hebben niet per se meer emotionele en gedragsproblemen dan andere kinderen. Wie het label hoogbegaafdheid heeft gekregen, wél. Tot die opvallende conclusie kwamen onderzoekers van de KU Leuven na de eerste Vlaamse [...]

Tien manieren om een hoogbegaafd kind te ergeren

18 januari 2015|0 Commentaren

Wat je vooral doen moet om frustratie op te wekken! Sommige mensen kunnen het beter verwoorden dan ik zelf kan. Zo iemand is Lisa van Gemert van GiftedGuru uit Amerika, een specialist in hoogbegaafdheid, spreker en mama van hoogbegaafde kinderen. Zij geeft in haar blogs dikwijls tips en tops voor [...]

Asynchroniteit in het hoogbegaafde kind

16 december 2014|2 Commentaren

Laat het woord 'normaal' maar achterwege Het woord ‘normaal’ wordt vaak terloops gebruikt in de ontwikkelingspsychologie, maar dit woord heeft een aantal impliciete beperkingen. Uiteraard is ‘normaal’ een praktisch referentiepunt om te begrijpen hoe kinderen zich ontwikkelen, op welke manier en op welke leeftijd. Het kan een nuttig hulpmiddel [...]

Waarom durf je niet naar school te gaan?

11 november 2014|0 Commentaren

Waarom ben je gestopt met je hoogbegaafde kind te steunen in school? Als ouder zie je dat je hoogbegaafde kind zich verveelt, dat het apathisch wordt en dat het aan het onderpresteren gaat. En op een bepaald moment besluit je om iets te ondernemen. Je dacht eraan om een [...]

Een hoogbegaafd hulpje in de klas

11 november 2014|0 Commentaren

Waarom hoogbegaafde leerlingen geen goede hulpleerkrachten zijn… Veel mensen denken dat hoogbegaafde leerlingen goede leermeesters zijn voor andere kinderen. Nochtans is niets minder waar: zij leren véél sneller dan andere kinderen en doen dit ook met veel minder inspanningen. Maar hoogbegaafde kinderen leren niet alleen sneller… ze leren ook anders. [...]

Wat een verspilling van talent

18 juni 2014|0 Commentaren

Wat riskeren we te verliezen als we kinderen niet uitdagen? Veel mensen denken dat het voor hoogbegaafde kinderen een luxe is in de klas, want dat is toch handig als alles makkelijk is? Maar wanneer de reguliere leerplannen niet stimulerend genoeg zijn om deze hongerige jonge hersenen te kunnen voeden, gaan [...]

Verrijking op school

13 mei 2014|0 Commentaren

Hoe is hoogbegaafd onderwijs bij jou op school georganiseerd? Als ik aan ouders vraag hoe hun hoogbegaafde kinderen op school geholpen worden, krijg ik tal van verschillende antwoorden. Dat gaat van helemaal niks, naar een boek lezen als ze vlugger klaar zijn, naar extra blaadjes als ze klaar zijn [...]

Verantwoordelijk voor huishoudelijke taken

01 april 2014|1 Commentaar

Leg jij je kind taken op in huis? Telkens opnieuw sta ik ervan versteld hoe weinig ouders hun kinderen taakjes laten doen in huis. Niet alleen ouders van kleine kinderen - dat kan je ergens nog begrijpen - maar ook ouders van tieners durven soms niet eens te vragen om een [...]

Het gevaar van prijzen

18 oktober 2013|2 Commentaren

Welke boodschap geef jij aan je kind? Je kind komt bij je aankloppen met een leuke tekening. Wat zeg je dan? Misschien iets zoals: 'Waw, wat een mooie tekening! Jij wordt vast en zeker de volgende Picasso!' Herkenbaar, niet? Doen niet alle ouders dit? En is positieve bekrachtiging niet iets wat aangeraden [...]

Psychomotorische overexcitability

06 september 2013|0 Commentaren

Je enthousiasme en energie is aanstekelijk! De vakantie is voorbij, maar gelukkig geldt dat nog niet voor de zomer waardoor we nog even kunnen genieten van de zonnige momenten na school. Maar voor leerlingen en leerkrachten is het schooljaar wel weer begonnen. Een nieuwe klas, veel nieuwe gezichten, kinderen [...]